Op maandag 28 april zond Radar het eerste deel van een tweeluik uit, waarin de programmamakers uitzochten of artsen bepalen of mensen ziek zijn, of dat de industrie dit doet. Tros Radar legt de marketingmechanismen bloot die fabrikanten gebruiken om Nederlanders aan de medicijnen te krijgen.
Elk jaar investeren de farmaceutische bedrijven in Nederland namelijk 1,3 miljard euro om consumenten aan de pillen te krijgen.
Op de site van Tros Rdar staat te lezen dat bij de introductie van nieuwe medicijnen doelbewust allerlei marketingtechnieken worden ingezet, zoals gesponsorde onderzoeken, wetenschappelijke artikelen die niet geschreven zijn door de afzender en het inzetten van "medical opinion leaders"; artsen die fors betaald worden om medicijnen te promoten in de media en bij hun collega's. Radar belicht in de uitzending
contracten en uitingen, die laten zien hoe twijfelachtig de objectiviteit van de wetenschappers en artsen in deze is.
Klik hier om de uitzending van 28 april 2008 te bekijken.
Klik hier om naar de Radar uitzending van 5 mei te gaan.
Kiest u ook liever voor een 'alternatieve' behandeling en vindt u het hoog tijd dat er iets gebeurt? Kijk dan hier even wat u kunt doen...
|