Metafysisch concept, ter
visualiserende verklaring der natuurlijke, onnatuurlijke en bovennatuurlijke
manifesten in de verschillende dimensies. *1
**************
Voorwoord, bij deze herziene en bijgewerkte uitgave.
*1 Hierbij dient te worden opgemerkt dat het begrip "dimensie"
vervangen kan worden door de term sferen. Helaas is door een zeer
onzorgvuldig omgaan met de onderhavige begrippen in de hedendaagse literatuur
, dimensie abusievelijk synoniem geworden met sfeer. Wat weer niet wegneemt
dat we een sfeer als totaal kunnen aanmerken als dimensie. [ onderdeel van een
enorm totaal ] Toch dient duidelijk te zijn dat "sfeer " een volledig
bestaansniveau aanduidt, wat gedefinieerd wordt door een x aantal afmetingen
c.q. dimensies. Als we b.v. de oceaan als een sfeer beschouwen, kunnen we niet
stellen dat n druppel daarvan uit de lengte of de breedte komt!
Singulariteit moet in dit concept worden begrepen als zijnde, de
Oorsprong, het Begin en het Eind.
Uitgaande van de aanname dat de totale
energie van de kosmos nul is, mogen wij daaruit concluderen dat de intrinsieke
waarde dus neutraal zal zijn. Deze neutraliteit is gewaarborgd door een
volmaakt evenwicht tussen een eeuwige negatieve en positieve polarisatie,
waarbij de schepping van de verschillende sferen c.q. dimensies als anomalieën
kunnen worden beschouwd. Ten overvloede zij dus opgemerkt dat geen enkele
manifestatie van welke orde dan ook een bedreiging kan vormen ten aanzien van
het eeuwige bestaan van deze intrinsieke neutrale waarde! We zouden de formule
voor het AL BESTAANDE, uiteraard met de meeste Hoogachting, Respect
en in alle Bescheidenheid, als volgt kunnen beschrijven; + -
De implicaties van
de formule zijn duidelijk. Oneindig neutraal - oneindig positief - oneindig
negatief. Wat dus een onbeperkte schepping mogelijk maakt, door middel van
uitwisseling van positief en negatief, waarbij het intrinsieke neutrale aspect
in alle eeuwigheid het totale evenwicht garandeert!
[ Als gedachte experiment, kunnen we iemand nemen die niets heeft en bij de
bank 100,- leent. Hij heeft nu de beschikking over 100,- maar is dat bedrag
tegelijk ook schuldig. Desondanks kan hij nu werken met het geld terwijl hij
feitelijk niets bezit.]
In zekere zin kunnen we zo de uitwisseling
tussen materie en antie-materie beschouwen. Waarbij een treffen tussen negatief
en positief de tegenstelling volledig opheft en het neutrale evenwicht
waarborgt. [ annihilatie. ]
Vanuit de holistische visie wordt de neutrale
toestand dus als impliciete orde gezien, waarbij de manifestatie zowel in
negatieve als in positieve zin, expliciet is.
Hoewel men heel gemakkelijk de indruk zou kunnen krijgen, dat door
ogenschijnlijk toevallige manifesten onze existentie en lot van pure willekeur
afhangt, bewijst het bestaan van materie juist een sturende intelligentie, die
vooralsnog op geen enkele wijze afhankelijk kan zijn van welke gemanifesteerde
vorm dan ook.
Derhalve kunnen we vaststellen dat deze sturende intelligentie een
Zelf-Bewustzijn is wat noodzakelijkerwijs dus, altijd, eeuwig en overal
existeert. Tijdens de overweging of er een nadere verklaring betreffende de hier
gebruikte definiëring van de term singulariteit , voor of na het concept
moest zijn, is terwille van een voorbereide en openstaande geest, gekozen voor
het eerste.
Volgens een aantal woordenboeken staat het begrip singulariteit voor
zonderlingheid en vreemdheid. In ieder geval een punt met dermate extreme
eigenschappen, dat er geen enkele beschrijving van gegeven kan worden.
Als
wiskundige grootheid wordt het gedefinieerd als een punt wat een afwijkend
gedrag vertoont t.o.v. andere punten c.q. getallen, waarbij onder singulier punt
wordt verstaan; n vlakke algebraïsche kromme. Een punt P. met de
eigenschap dat elke rechte door P. in P. meer dan één snijpunt
heeft. In de analyse wordt een singulariteit de functie van een punt, die niet
algebraïsch gedefinieerd is.
Dit alles klinkt, mij zelf althans, gortdroog in de oren,
zodat we onze toevlucht zoeken in de kosmologie, die heel wat plastischer
omschrijvingen daaromtrent heeft. Door de gestaag toegenomen populariteit van de
fysische-astronomie is het ons mogelijk geworden, om een wat dieper inzicht in
dit absurde verschijnsel te verkrijgen. De astro-fysica heeft het bestaan om een
aantal gevolgtrekkingen uit de relativiteits-theorie toe te passen op de kern
van een collapsar. [ zwart gat ]
Het is hier in de kern, de
singulariteit, waar de natuurwetten elke beschrijving tarten. Bij een bepaalde,
onder invloed van de gravitatiekracht inkrimpende, massa wordt een punt bereikt
waarop de snelheid van de instorting groter is, dan de snelheid van t
licht. Er ontstaat dan een enorme oneindige compacte kracht, zonder massa of
afmeting. Een singulariteit dus. Een van de meest tot verbeelding sprekende
gebeurtenissen in het universum, waarbij zich zulke fantastische, extreme en
exotische aandoende processen afspelen, dat we ons moeten beperken tot bijna
uitsluitend speculatie omtrent alles wat zich daar voordoet.
Ook in
de quantum-fysica krijgt men op atomair niveau te maken met verschijnselen van
singuliere aard. Onder bepaalde condities komt het voor dat een lichtdeeltje
[foton] zich in haar totaliteit op twee verschillende plaatsen tegelijk
bevind!
Daarnaast is de structuur en de eigenschap van een
elektron, wat geboren wordt uit de energie die vrijkomt bij een botsing tussen
twee fotonen, zeer goed te vergelijken met die van een singulariteit in een
zwart gat.
Het mag nu duidelijk zijn waarom in het onderhavige concept
is gekozen voor de term singulariteit.
Hier wordt een model gepresenteerd dat in beginsel eigenlijk van zeer grote
eenvoud is, maar waarvoor het heel moeilijk is de juiste terminologie te vinden.
Als ruggesteun hebben we ook de wetenschap, dat de grote Einstein op zijn
geniale ideeën kwam, juist door aan een aantal axiomas te twijfelen.
Veel van wat door het establishment als onwetenschappelijk
of als onmogelijk wordt gekwalificeerd, maar door de gezonde geest en haar intuïtie
als mogelijk of aanvaardbaar wordt geacht, vertegenwoordigt enkel een aspect van
de werkelijkheid wat door een lacune in het eenzijdige starre denken van de
heersende intelligentsia botweg niet erkend wordt. Zij weigert met beide ogen te
zien. Het conformisme moet worden afgedaan!
Voor hen, met open geest
en het lef om vrij te denken, is deze theorie op schrift gesteld. In de hoop dat
we ons samen met Einstein kunnen verwonderen en bewonderen.
Want,
wie niet in wonderen gelooft is geen realist!
INLEIDING
Voorop gesteld moet worden dat er aan de totale inhoud
van dit geschrift geen wetenschappelijke waarde kan worden ontleend, om de
doodeenvoudige reden dat de ervaring op een zeker niveau enkel persoonlijk
begrepen kan worden, wat op zich al impliceert dat de term BEWIJS
aan een nieuwe definiëring toe is. Per slot van rekening zijn de criteria
daarvoor door ons wetenschappelijke establishment al op conformistische wijze
vastgelegd! [gelukkig neemt deze tendens in snel tempo sterk af]
Toch
zullen wij ons moeten ontworstelen aan die eenzijdige visie en uit dat bekrompen
raamwerk moeten komen om een duidelijker zicht op de werkelijkheid te krijgen.
Goed beschouwd wordt het verschil ten aanzien van de waarde en zeggenschap
tussen de reguliere fysica en metafysica slechts bepaald door het aantal
aanhangers en de overredingskracht die daarbij gehanteerd wordt.
Het gevolg daarvan is een zeer sterk ontwikkeld morfogenetisch veld, (
Naar de ideeën van R. Shelldrake ) ten gunste van de huidige
wetenschap, om de simpele reden dat we al eeuwen voor ons hebben laten denken,
zonder te beseffen dat juist daardoor ons kostbaarste bezit aan banden werd
gelegd...de vrijheid en openheid van geest!
Dat wat de microscopen, instrumenten en machientjes aantonen, verblind
ons dermate dat we vaak niet eens de behoefte meer voelen om naar de blauwdruk
te zoeken. Zonder afbreuk te doen aan de waardevolle stoffelijke ervaring en
begrip ten aanzien van de ontwikkeling der materie in onze sfeer, moeten wij
vaststellen dat dit desondanks maar een zeer klein deel is van de totale
werkelijkheid.
Met name in de quantum-fysica vervaagt de grens tussen
onze materiële werkelijkheid en het geestelijke ontstaan daarvan. Door de
eeuwen heen hebben we voor ons zelf een beeld van stevige harde werkelijkheid
gecreëerd, gesteund door termen als atomaire bouwstenen,
waardoor de indruk is ontstaan dat deze micro-kosmos even materieel en stevig is
als de ons omringende wereld. In feite blijkt ons bestaan te berusten op een
sterke, realistische vorm aannemende illusie die gestalte krijgt door een
combinatie van geestkracht en gerichtheid!
Goed beschouwd berust ons
hele bestaan op het drijfzand van wervelende, verschijnende en verdwijnende
energieën ! Juist dit gegeven stelt ons in staat verder te gaan, daar waar
de wetenschap ophoud te denken en weigert om verder gaande conclusies te
trekken. [ Op grond van het feit dat zij beweert geen enkele pretentie te
hebben.]
Hierbij rijst de vraag, Wat boezemt de mens zoveel
vrees in dat hij hardnekkig blijft weigeren, de meest voor de hand liggende
conclusie te trekken? Namelijk, dat aan elke manifestatie, al dan niet van
materiële aard, een bewuste en sturende intelligentie schuil gaat! Het
lijkt alsof ons intellect zich sterk bedreigd voelt en daarom een despotisch
karakter ontwikkelt en de alleenheerschappij opeist. Doch de mens is meer. Het
verschil met andere vormen van leven [ planten en dieren ] is juist dat de
mensheid als expressie van de geest het vermogen heeft, totaal te worden.
Een volledig begrip te ontwikkelen ten aanzien van wat en wie zij is. Een
dergelijk hoogstaand streven zullen wij echter pas beloond zien, wanneer wij
onze conformistische neigingen onderdrukken [met de huidige maatschappelijke
moraal noch met de nu vorm aannemende z.g. New-Age] en begrijpen dat het
intellect slechts als gereedschap dient. Een instrument in dienst van de geest !
Het enorme belang van onze emotionaliteit als scheppend karakter wordt
zelden onderkend, wat tot gevolg heeft dat we ons gedragen als iemand met twee
prima benen, maar toch ons hele leven op één been rond hinken, in
de overtuiging dat het zo perfect is. Sommigen zijn er trots op dat ze op deze
wijze zelfs sneller zijn dan anderen die op twee benen gaan, waaraan dan ook nog
heel vaak het recht van leiderschap ontleend wordt.
Het behoeft geen
betoog, dat dit als metafoor bedoeld is voor de twee hemisferen die wij
bezitten. Waarbij het ongetwijfeld duidelijk zal zijn dat de mens die een
evenwichtige ontwikkeling van beide hersenhelften nastreeft een ruimer en
vollediger Zelf ervaart. Om een wezenlijk inzicht te krijgen in
ons intrinsieke Zijn zullen wij moeten beseffen dat aan elke
manifestatie het idee, de gedachte ten grondslag ligt. Waarbij de intensiteit
bepalend is voor de mate van uitkristalliseren in deze of gene sfeer.
Een
gekozen referentiekader waarop wij onze realiteit projecteren en aan
ontlenen. Het is in het zogenaamde emotionele, irrationele deel van ons brein
waaruit de creatieve en destructieve ideeën geboren worden, terwijl we met
het intellect de mogelijkheid bezitten om daar vorm en gestalte aan te geven.
Dat is dan ook de voornaamste reden dat we gevoeglijk kunnen aannemen dat het
zwaartepunt van ons Zelf , juist daar gezeteld is.
Tevens
zal duidelijk zijn dat ook alleen al daarom de behoefte aan en ontwikkeling van
totale evenwichtigheid van het allerhoogste belang zijn. Ongetwijfeld is dit
geweten door onze allereerste voorvaderen, doch onder invloed van bekende en
onbekende oorzaken, verloren gegaan.
( In esoterische kring wordt er van uitgegaan dat de materie, door de daden
en geestes gerichtheid van de incarnerende zielen, steeds vaster is geworden,
wat tot gevolg heeft dat t steeds moeilijker wordt voor de geest om zich
daarvan los te maken . Onze problemen in deze zijn dus van tweeërlei aard.
) Helaas is in een ver verleden al de Essentie [het
wezenlijke Zelf] van de mens verborgen geraakt, om plaats te maken voor persoonlijkheid,
onder heerschappij en terreur van het intellect. Een doctrine en evolutie van
eeuwen die natuurlijk niet zonder meer teniet gedaan kan worden en waarvan de
neerslag in de vorm van dogmas te vinden is in de vooral technische en
academische opleidingen.
Dit alles dwingt de zoeker terug te gaan naar
een ver verleden, waar hij zichzelf vergat, om dan tot de ontdekking te komen
dat ons moment van NU een eeuwigheid omvat! Waaruit we gelukkig dan wel weer de
geruststellende conclusie kunnen trekken dat dus ook DIT moment geschikt is om
door te dringen in de diepe lagen van ons bewustzijn, de materie en het
universum.
Laten we daarbij geloven en vertrouwen dat zon
introspectie het morfogenetisch veld van onze hedendaagse maatschappij zal
verrijken met inzicht en begrip in ons totale wezen en zijn, opdat het mensdom
haar eeuwige erfenis, het universum zal kunnen opeisen op grond van het feit dat
zij zichzelf kent!
SINGULARITEITS-THEORIE.
-------- Eindhoven 17-5-1983. ----------
Thesen
en hypothesen;
1..... AL wat IS, bestaat uit oneindige pure
energie. + -(fig-1)
1a... Deze Energie is Zelf-Bewust.
1b... De intrinsieke waarde is neutraal. [ 0 ]
1c... In Zich Zelf bestaat Zij uit oneindige positieve c.q. negatieve
energie. [ + -]
1d...
Zij bezit het vermogen in en vanuit Zich-Zelf te creëren en is derhalve
Zelf de determinerende factor. (fig-2)
1e...
Het idee is in oorsprong oorzaak van de stroom.
2.... Hieruit ontstaat een puls { singulariteit } die per
definitie gepolariseerd is. (fig-3)
2a...
Non-locaal en non-causaal in materiële definitie.
Vanuit de
Singulariteits-theorie echter wel gedetermineerd.
2b... De positieve waarde is omgekeerd evenredig, dus complementair
aan de negatieve waarde.
3..... De singulariteit wordt gekarakteriseerd als ei-vormig, door een
spiraliserende en in snelheid oplopende beweging, welke tegelijkertijd omgekeerd
evenredig plaatsvindt.
[ Negatieve waarde als b.v. - 1 of 300.000.]
3a... Interactie tussen positief en negatief is oorzaak van de
instabiliteit en fluctuatie der oscillatie, waaruit volgt dat er in plaats van
een centrum in een cirkel, een brandpunt van een ovaal ontstaat.
(fig-4)
3b... Daarbij is intrinsiek een tweeledige spin die aan zichzelf is
tegengesteld. Ter visualisatie beschouwen wij de innerlijke vorm als een
diabolo, waarvan de beide delen tegengesteld aan elkaar draaien.
3c... Als gevolg daarvan vormt elk manifest uit haar karakter een
helix.
[Géén spiraal, omdat deze in de breedte
uitwaaiert terwijl een helix evenwijdig in de tijd vooruitgaat. ]
4.... Singulariteit wordt aldus gedefinieerd als manifestatie.
4a... De singulariteit wordt geboren in het Bewustzijn, waarbij de
intensiteit bepalend is voor de werkelijkheidswaarde, afhankelijk van het
gekozen interferentiepatroon en het referentiekader, wat de focus vormt t.a.v.
welke sfeer wordt ervaren.
4b... Hierbij moet goed worden begrepen, dat het intrinsieke wezen van
de singulariteit primair illusoir is. Een illusie die door de interpretatie van
het deel-bewustzijn als werkelijkheid ervaren wordt. [ Maya
oftewel begoocheling. ] Feitelijk heeft de inhoudelijke informatie geen
dimensie. Primair impliciet, secondair expliciet.
4c... Het voorgaande impliceert dat ruimte, tijd en gravitatie
inherent aan elkander zijn.
5.... De singulariteit is derhalve dualistisch van aard. [ golf /
deeltje. Fig -7 ]
Zij bestaat uit haar
eigen tegendelen, waarbij dus elk manifest de complementariteit in zichzelf
draagt.
5a... De creatie van singulariteiten impliceert een plenair Totaal. [Tegengestelde
van vacuüm]
5b... De beschikbare golven, frequenties en amplituden zijn in
principe onbeperkt.
Het optreden daarvan hangt in grote mate af van de
posities ten opzichte van elkaar. ( Fig. -
3-5-6-11 )
5c... De informatieoverdracht is primair gelijktijdig in alle
singulariteiten en samengestelde delen volgens het principe in
Fig...C.
5d... De interactie verloopt
volgens een golfpatroon. Fig -7
5e... Informatie wordt overgedragen op het draagveld van het
singuliere medium.
6.... Daaruit volgt het bestaan van een Universeel Totaal-Geheugen.
(Fig - C )
6a... Hoewel het Totaal groter is dan de som van Haar delen, is elk
singulier deel potentieel gelijk aan het geheel.
7.... Het gegeven van de super-positie [ impliciete toestand ]
is geldig voor deeltjes op quantum-niveau alsmede het bewustzijn.
7a... Daaruit volgt dat er niet zoiets als stof [ materie ]
bestaat, zolang het niet door het bewustzijn als zodanig [ golf / deeltje
] is gedefinieerd. Derhalve schept de geest de materie! Om haar
vervolgens te vormen, [ Interpreteren ] en zich met deze te
identificeren.
8.... In deze context kan het begrip sfeer of dimensie het best
begrepen worden als zijnde een deelgebied van op- en teruglopende snelheden. [Voor
de materie dus 0- ± 300.000k/sec.] Waarbij de dichtste
sferen meer pakketjes snelheid hebben dan lichtere sferen. [Het
aantal dimensies is dus evenredig aan het aantal natuurwetten die
een sfeer bepalen.]
Opmerking; m.b.t. de mens is het duidelijk dat juist identificatie
waarvan men zich niet bewust is, de hoofd- oorzaak vormt van onze problemen,
waarvan de ergste zich uit in een gevoel van afgescheidenheid van de Bron,
waardoor van een verantwoorde ethische besluitvorming t.a.v. een interactieve
samenleving in symbiose natuurlijk totaal geen sprake is.
TOELICHTING.
Al wat Is, of wel het Grote Totaal, bestaat uit pure neutrale energie.
Door veel mensen zal dit de Natuur of kortweg God genoemd worden.
Het
maakt niet uit wat voor naam we er voor hanteren, zolang we maar doordrongen
zijn van de wetenschap dat hier werkelijk alles mee bedoeld wordt.
Wat
bestaat, wat er was en zal zijn!
Elk zinnig mens zal moeten erkennen dat de fenomenale schepping van het
universum met alles wat daar in huist, niet door toevallige factoren tot stand
is gekomen. Onze openheid en ontvankelijkheid zijn dermate toegenomen, dat het
begripsvermogen nu in staat gesteld moet kunnen worden, om zelfs het ongeziene
en onbewezene te betrekken in onze speurtocht naar de Bron. Aldus stellen wij
ons deze Intelligente en sturende Kracht voor als een immense zee van energie.
Blijkens het bestaan van materie en antie-materie is Zij in staat te
Scheppen uit het Niets! Alles in de kosmos, op aarde in de natuur en in de mens
zelf bestaat onontkoombaar uit drie toestanden of krachten: Positief, negatief
en neutraal. Van deze drie manifesten is de neutrale de stabiliserende factor.
Dit principe vinden we ook terug in lichaam en geest. [Fig-D]
Het is heel vreemd dat de wetenschap doodgemoedereerd aanneemt dat het
licht zich als golf voortplant in een vacuüm. Dit druist principieel in
tegen alle redelijke logica, omdat dit feitelijk onmogelijk is! Tot op het
moment van heden, kunnen onze geleerden dit niet verklaren, waardoor de indruk
wordt gewekt dat men het probleem onder de mat schuift.
Zo stappen we
er gemakkelijker over heen. Het zoeken naar de verlossende ether, waarvan het
bestaan handenwringend werd gewenst zoal niet geëist, is op een fiasco
uitgelopen.
Tot op het moment van vandaag is elk onderzoek daar naar
negatief uitgevallen. Nu staat het onomstotelijk vast,...ether als draagveld of
als medium voor de electro-magnetische golven bestaat niet! Ineens blijken ook
onze geleerden heel gewone mensen die voor paradoxen exact de zelfde
oplossing hanteren als miljoenen anderen, ze zwijgen het dood. Precies dezelfde
houding die ook wordt aangenomen t.a.v. bepaalde verschijnselen bij experimenten
in de quantum-fysica. Daar zit men met het onzekerheids-principe van
Heisenberg, de paradox van de golf- deeltje dualiteit en het probleem van de
non-localiteit c.q. non-causaliteit, etcetera.
Al deze mysteries vinden hun oorsprong in het categorisch ontkennen van een
meer-dimensionaal universum! Blijkbaar is men er nogal beducht voor om God in
het laboratorium toe te laten! Dit is echter slechts uitstel van executie. Inmiddels
zijn er ook andere theorieën opgesteld, welke echter inhoudelijk leeg zijn,
om de doodeenvoudige reden dat er geen verklaring voor het ontstaan van t
betreffende medium is.
Toch is er geen reden tot wanhoop of zelfdestructie. Op dit moment
zijn er steeds meer geleerden die begrijpen dat het resultaat van de
experimenten ook door de onderzoeker, inclusief zijn instrumenten, worden beïnvloed.
Met andere woorden, het bewustzijn, de geest maakt deel uit van het totale
gebeuren!
Zoals het er op dit moment uitziet, kan men stellen dat
de geest zelf fungeert als determinerende factor t.a.v. het quantum gedrag. De
implicaties hiervan betekenen dat zowel het waarschijnlijkheids-principe als het
complementariteits-verschijnsel hun huidige definitie verliezen.
Zij
zijn wel degelijk gedetermineerd!
Door het sturend bewustzijn!
In de singulariteits-theorie
echter is er in aanvang al voorzien in een draagveld c.q. medium ter
voortplanting van de golf-straling. [( Fig.-7 )]
Hierin word het universum duidelijk beschouwd als plenair i.p.v. vacuüm!
Niet enkel het veld maar ook de oorsprong van de golf-structuur wordt hierin
verklaard, evenals het paradoxale deeltjes-karakter!
Uiteraard zit
niet iedereen stil en uit onderzoekingen is gebleken dat er volgens bepaalde
berekeningen in één kubieke cm. lege ruimte meer
energie zit dan in alle materie in het universum te zamen.
Dat houdt dus in, de kracht van triljoenen atoombommen gebundeld in één
kubieke cm. Dit gaat ons voorstellingsvermogen dermate te boven dat we het
niemand kwalijk zullen nemen als zijn verstand hierbij stil gaan staan.
Als God Denkt, ontstaat er vibratie. Deze eigen
beweging-trilling-oscilatie noemen wij singulier. [Fig.-2]
Deze manifesten veronderstellen ruimte.
Nu is het van t allerhoogste belang om te beseffen, dat energie
juist geleverd wordt door de STROMING!
Feitelijk is het b.v. niet het water wat de kracht veroorzaakt, maar de
stroom die er in ontstaat. Stilstaand water levert erg weinig of geen energie.
Voor de lucht gaat het zelfde op. Het is de stroom die de energie veroorzaakt.
Overtollige energie, die dus niet direct afgegeven kan worden, wordt opgeslagen
en noemen we kinetische energie. De energie is er dus wel, maar gevangen totdat
zij op de een of andere manier vrij kan komen.
Het stuiteren van de
bal is daar een voorbeeld van. Wij gaan er dus van uit dat bij t ontstaan
van een idee de neutrale evenwichtige toe- stand wordt verbroken, waardoor
polariteit [ complementair tegengestelde krachten ] een feit is. Er
ontstaat dus stroom.
Materie en antimaterie. Twee kracht- velden die
beide strijden om een plaats in een universum, wat op dat moment dus geschapen
is. Nu wordt duidelijk dat de intensiteit van de gedachte mede bepalend is voor
de mate van uitkristalliseren van een deel van de singulariteit. Feitelijk geld
dat dus voor de gehele schepping.
Ruimte, tijd en gravitatie worden
veroorzaakt door het niet stromen van energie, die uitgekristalliseerd en dus
gevangen is. Deze kan zowel een positieve als een negatieve waarde hebben.
Feitelijk wordt door een singulariteit n vacuüm geschapen, waardoor
de neutraliteit verstoord wordt. Deze zal zich omdat het haar intrinsieke aard
is permanent trachten te herstellen, om het evenwicht te bewaren. En dit is wat
wij ervaren als aantrekkingskracht! [ gravitatie. ]
Nu blijkt dus, dat onze gedachten inderdaad aan de wortel van de
gebeurtenissen liggen. Dat wij zelf de schepper zijn en daardoor
verantwoordelijk voor oorzaak en gevolg. Niemand anders! Wij kiezen ons eigen
referentiekader! Dat wij ons enkel bewust zijn van existentie in één
sfeer, illustreert alleen maar dat we nog steeds geen werkelijk Zelfbewustzijn
bezitten.
In beginsel is de singulariteit een product van de Geest, het
Bewustzijn en behoort als zodanig tot de wereld der verschijnselen, wat
impliciet is in de aard en derhalve niet méér werkelijkheidswaarde
heeft dan haar door de Bron wordt toe gekend. In diepste wezen is hier dus
sprake van illusie! In feite is dit voor enkel God Zelf illusoir, omdat Zijn
werkelijke neutrale Wezen hier niet door wordt aangetast. Hij geeft enkel Vorm
aan Zich Zelf en kan deze desgewenst ook weer opheffen om het Grote Totaal weer
in oorspronkelijke neutrale vorm te laten wederkeren.
De
singulariteit echter is te beschouwen als een verstoring van het neutrale
evenwicht. Daarbij is de toegevoegde waarde in positieve zin omgekeerd evenredig
aan de negatieve waarde en vice versa. De polariteit is bij haar ontstaan een
feit. Hoewel het neutrale karakter intrinsiek is aan het Totale Zijn, vindt
creativiteit in de vorm van expansie en existentie voortdurend plaats in het
gehele Wezen. Deze zee van singulariteiten kan door God en de zielen geïnterpreteerd
worden. [ deel-bewustzijn, vanuit het begrip dat t lichaam de drager
is van de ziel en de ziel drager van de geest. ].
Omdat de singulariteit noodzakelijkerwijs uit haar eigen tegendelen
bestaat, is het wel duidelijk waarom de dingen pas weer heel zijn,
als ze tot de Bron zijn teruggekeerd. Singulariteiten kunnen met geen enkel
atomair deeltje vergeleken worden, om de simpele reden dat zij zelf de
samenstellende delen vormen op het aller kleinste denkbare niveau van het hele
plenaire universum alsmede parallel-universa. Tegelijk het medium c.q. draagveld
vormend voor alle electro-magnetische manifestaties.
In beginsel wordt de wisselende snelheid veroorzaakt door de permanent
strijdende positieve en negatieve krachten, waardoor het Oorspronkelijke Wezen
het neutrale evenwicht zal pogen te herstellen. [Fig.-5]
Om tot visualisatie te komen stellen we ons een veld voor, bestaande
uit een trilling / golf die door de verschillende snelheden op div. posities
uiteindelijk de vorm van een ei heeft. Als de snelheid eenparig was zou het veld
rond zijn, wat impliceert dat er geen schepping mogelijk zou zijn met zon
verscheidenheid aan sferen en dimensies. Deze ei-vorm is dus de begrenzing van
elk individueel veld, waarbinnen zich de feitelijke singulariteit bevindt. Dit
ei-vormig karakter vormt dan ook de feitelijke kern van de
Singulariteits-theorie. Haar aard is een eigen beweging [spin] die
gedefinieerd word als een oplopende oscillatie, principieel zonder beperking.
Dit heeft ook tot gevolg dat elk manifest zich na haar ontstaan in de
vorm van een helix zal voortzetten, als een beeld in een spiegel, wat
gespiraliseerd in een andere spiegel weerspiegelt. Dit schept het beeld van een
spiraal die van uit een primair neutrale toestand, ge-superponeerd expandeert en
uitmondt in een delta-puls. Zijnde een oneindige amplitude die dus niet meer in
de tijd voortgezet kan worden, zodat ook de frequentie een eeuwigheidswaarde
verkrijgt. Daarbij gaan we uit van het feit dat tegenover elke positief
gedefinieerde delta-puls een negatieve staat. Omdat de tijd-ruimte gekromd is,
resulteert de delta-puls in een omsluiten van zich zelf, waarbij alle existentie
en ervaring is vervat.
Grofweg kan men stellen dat de geest bewust is
in de lagere manifesten, maar in toenemende mate zelfkennis opdoet door steeds
hogere energetische ervaringen, totdat zij geen existentie meer van node heeft
en werkelijk Zelfbewust is. Dit zouden wij ons voor kunnen stellen als een
opgeblazen ballon die zich zelf door het tuitje van buiten naar binnen keert,
waarbij de waarde als in de muziek een heel octaaf hoger wordt. Of wellicht kan
de band van Möbius behulpzaam zijn in deze. ( Band van Möbius;
bijv. een strook papier die men een halve slag draait en dan aan elkaar plakt.
Deze blijkt dan nog maar één zijde te hebben!)
Van
groot belang is, dat begrepen wordt dat de spiraal niet in één
richting verloopt, maar feitelijk in alle richtingen tegelijk! Op div. posities
veroorzaken de oplopende versnellingen een verscheidenheid aan eigen- schappen
en wetmatigheden, die uiteindelijk verantwoordelijk zijn voor de aard der
sferen. [Fig.-6] Een sfeer bestaat dus uit het
bereik van een aantal verschillende snelheden c.q. dimensies. Onze bekende
materie is in waarneembaarheid duidelijk begrensd door de limiet van de
lichtsnelheid. [ + 299792,5 km/sec. ] Anders gezegd, deze limieten zijn
bepalend voor het bestaan van onze sfeer en de daartoe behorende materie in al
haar verschijningen. Bij overschrijding van de lichtsnelheid wordt materie
omgezet in energie. [ E=M]
Door de
beperkingen van onze gewone aan de materie aangepaste zintuigen kunnen we
natuurlijk geen kennis nemen van of ervaringen opdoen t.a.v. manifesten buiten
dat bereik. Niet daar boven noch daar beneden. Uit deze wetmatige beperkingen
der materie volgt dat het bewustzijn, geconcentreerd gericht op een bepaalde
sfeer, noodzakelijkerwijs fluctueert. Beter gezegd het is er even wel...dan is
het er even niet!
Als metafoor kunnen we ook een stippellijn nemen.
Of een veld vol met rollende knikkers in de kleuren rood, geel, groen, blauw en
wit. Blijkbaar hebben we onszelf zodanig geconditioneerd, dat we b.v. enkel de
witte knikkers waarnemen en de overige kleuren zelfs niet herkennen of erkennen
wanneer zij hun invloed doen gelden door middel hun eigen beweging op het veld.
Waarbij we ons steeds opnieuw stomverbaasd afvragen wat er de oorzaak van is,
dat de witte knikkers steeds een koersverandering ondergaan, die op geen enkele
zichtbare of bewijsbare manier te verklaren is, dan door zeer onwetenschappelijk
aan te nemen dat er een of andere geheimzinnige imaginaire kracht aan ten
grondslag ligt. Deze inconsequente thesen worden nogal eens gehanteerd door de
reguliere wetenschap, terwijl ze zeer duidelijk inhoudelijk volkomen leeg zijn.
Met de andere gekleurde knikkers kunnen we dat echter wel. In de metafoor van de
knikkers staat elke kleur uiteraard voor een sfeer c.q. universum.
Hierbij
is het van t allerhoogste belang om heel goed te beseffen, dat één
knikker zelf alle kleuren vertoont! [ Zoals b.v. in Fig.-11]
Als resultaat van de permanent variabele snelheid, een frequentie verloop in een
onvoorstelbaar hoog en laag [ positief en negatief gewaardeerd ] tempo! Er dient
goed gerealiseerd te worden, dat elke kleur op één bepaald moment
deel uitmaakt van het voor en door ons gemanifesteerde universum!
Onze
wereld wordt dus steeds opnieuw opgebouwd door het eigen bewustzijn, door middel
van identificatie met een bepaald interferentiepatroon, bestaande uit een aantal
singulariteiten. [ knikkers die op n zeker moment de zelfde kleur
vertonen. ] Elke kleur is volkomen op zichzelf en heeft als zodanig een
eigen snelheid. Blauw ligt b.v. tussen -900.000 km/sec. en -300.000 km/sec,
terwijl dat voor geel zou kunnen liggen tussen 3 mil. km/sec. en 90mil. km/sec.
Deze getallen zijn natuurlijk willekeurig! Een waarnemer behorende tot het
inerte stelsel van b.v. blauw ervaart de uiterste snelheden natuurlijk op de
zelfde wijze als wij in onze sfeer, omdat alle tot zijn sfeer behorende materie
bij overschrijding, ogenblikkelijk uit zijn universum verdwijnt.
Tijdens meditatie b.v. kunnen we ons daar zeer goed van bewust worden.
Wij onderkennen daar dan de realiteit van andere waarschijnlijke
werkelijkheden. In de singulariteits-theorie wordt een singulier veldje
gedefinieerd, als bestaande uit al deze momenten van bestaan tegelijkertijd,
analoog aan een regenboogknikker.
Ons meta-fysisch concept ondersteunt ook de Vele werelden
interpretatie van Everett, Wheeler en Graham, omdat ook wij van mening zijn dat
elke waarschijnlijkheid potentieel manifest is. Te allen tijden beschikbaar voor
het bewustzijn dat het wil of moet ervaren. In ons concept is ruimte voor
talloze manifestaties in de vorm van dimensies, sferen en onvoorstelbare
hoeveelheden werkelijkheden die in en door elkaar heen bestaan.
[ Fig.-9 ]
Als wij het ei nog eens in gedachten nemen, kunnen we daar een stip op
zetten met een kringetje er om heen. Dat gebied beschouwen we dan als de plaats
waarop ons bewustzijn zich heeft geconcentreerd. Zij identificeert zich met die
frequenties [ kleur ] waardoor het veldje bepaald wordt. De overige
frequenties, nemen wij als regel niet waar. Zoals we van de verzameling,
gekleurde knikkers enkel de witte zien. In het totaal van de singulariteit
echter is natuurlijk een oneindig aantal trillingen met verschillende
onvoorstelbare snelheden aanwezig. Door onze gerichtheid [concentratie op één
sfeer ] nemen we andere werkelijkheden echter niet waar. We slaan ze als het
ware over in onze waarneming! Feitelijk is het dus onze aandacht en waarneming
die fluctueert. Daarin ligt de reden dat we van andere realiteiten niets
afweten, terwijl ze toch parallel aan onze werkelijkheid bestaan en zich
gelijktijdig manifesteren. De werkelijkheidswaarde en geldigheid er van, wordt
dus bepaald door de mate en intensiteit van het betreffende bewustzijn.
In de oosterse muziek vinden we een analoge structuur, waardoor deze
nogal eentonig op ons overkomt. Eigenlijk is deze veel rijker omdat het hele
bereik met alle tussenliggende tonen benut wordt Daarentegen kunnen we onze
westerse muziek als digitaal karakteriseren, omdat er weinig of geen gebruik van
wordt gemaakt en a.h.w. wordt afgehakt.
Eén toon is geen lied.
In een lied zijn alle tonen van belang evenals de pauzes en de
stiltes!
De onderlinge waarde is gelijk, doch hun plaats in de compositie
is bepalend voor de gehele uitvoering. Toch letten we eigenlijk enkel op de
klanken en niet zozeer op de pauzes. Wat zou de plaats zijn van de sterren en
planeten, zonder de ruimte?
Ons is nu duidelijk dat wanneer de geest
op een ander niveau vertoeft, deze dus ervaringen in andere sferen c.q.
dimensies kan opdoen. Zoals iemand met koorts warmer wordt, een hoger
trillings-niveau verkrijgt en daardoor verschijningen waar kan nemen, die voor
anderen niet zichtbaar zijn.
Uittredingen, hypnose en bepaalde trance toestanden stellen ons in een
staat van een veranderd bewustzijn, even reëel als de echte
wereld. Dan blijkt tijd dus ook inherent aan snelheid te zijn en als zodanig
een subjectieve ervaring van de geest. We kunnen in sferen vertoeven, waar een
eeuwigheid enkele uren duurt en andersom. Ieder kan voor zich zelf wel een
aantal situaties bedenken, waarin verschillende werkelijkheden elkaar
overlappen.
Een ander aspect van het model ligt besloten in de totaliteit van het
universum in elke individuele singulariteit, waarin de potentiële
energetische waarde evenredig is aan het geheel, maar waarbij het Totaal groter
is dan de som van zijn samen stellende delen!
In de holografie vinden
we een prachtige metafoor omdat daar, net als bij een gebroken spiegel het
geheel ook nog door de stukken gereflecteerd wordt, hoewel de scherpte op zeker
moment wel af gaat nemen, wat ook exact is wat gebeurt bij existentie in
dichtere materie.
Naarmate de sferen waarin we vertoeven lichter
worden, neemt het begripsvermogen m.b.t. tot ons zelf en het Totaal toe. Men zou
ook kunnen stellen dat het aantal wetten [ snelheden..] afneemt, waaraan
ons bewustzijn en manifest is gebonden.
Dit brengt ons dan meteen op nog een implicatie van de onderhavige
theorie, het breuklijnen mysterie, waarvoor de wetenschap tot op dit moment nog
geen bevredigende verklaring heeft. [Fig. - 8] Afhankelijk
van starheid of elasticiteit van het medium zal er bij een optredend craquelé
sprake zijn van breuklijnen die hoeken van 1200 bedragen ten opzichte van
elkaar. Uit hoofde van ons model is dit een duidelijke zaak, die visueel wordt
door drie knikkers tegen elkaar te leggen. Als men vanuit het middelpunt lijnen
trekt wordt de oorsprong van die 1200 duidelijk. Zelfs een vierde knikker er
boven op zodat een piramide ontstaat, doet daar niets van af. Alle lijnen zullen
steeds 1200 bedragen, zowel op het twee- als op het drie-dimensionale vlak.
Resumerend kunnen we dus stellen dat de aard van ons bestaan bepaald
wordt door het bewust gericht zijn op één deel van het permanente
trillingsveld van de singulariteit. De geest vormt een ziel, waarmee zij zich
identificeert om met dit voertuig haar eigen creatie te ervaren.
Het
lichaam is dus de drager van de ziel die op haar beurt drager van de geest is.
Het is enkel door de magnetisch stringente vereenzelving met en conditioning in
het lichaam wat ons beperkt tot de materiële existentie c.q. ervaring. Toch
zal er niets verloren gaan omdat elke gedachte, woord of daad en alle bewegingen
ergens worden vastgelegd, in wat wij noemen de Akasha-Kroniek. Deze
fijnstoffelijke energieën die het totaal geheugen van de mensheid vormen.
De kunst is enkel ons te herinneren!
Wat was, zal voor immer zijn!
Tijd...voor een hernieuwde visie.
In het huidige stadium van ons bestaan dringt zich steeds sterker de
behoefte op om een juist begrip te ontwikkelen m.b.t. dat wat we tijd noemen. De
New-Age beweging en allerlei fantastische ideeën daarbinnen en
daarbuiten, al dan niet gerelateerd aan wetenschappelijke ontdekkingen, feiten
en theorieën, nopen ons open te staan voor een fundamenteel andere
benadering van de tijd. Juist dat wat zich zo lineair en gelijkmatig aan ons
voor schijnt te doen blijkt zeer flexibel te zijn. Tijd is sterk gerelateerd aan
snelheid. En snelheid aan ruimte. Steeds vaker horen wij spreken over
relatieve-tijd, verdwenen tijd, fluctuerende tijd en zelfs tijd-reizen. Kortom,
de tijd vertoont nogal wat anomalieën en blijkt derhalve erg instabiel en
onbetrouwbaar, hoewel wij best begrijpen, dat daar vaak interne [
geestelijke ] en externe [ materiële ] oorzaken aan ten
grondslag liggen.
In ons enthousiasme [zeer begrijpelijk] zijn we
geneigd om als kleine kinderen onszelf voorbij te hollen, overspoelt door de
nieuwe fantastische mogelijkheden, ons aangereikt door o.a science-fiction
schrijvers en futurologen. Voor deze creatieve geesten onder ons vormt de tijd
natuurlijk een schitterend braakliggend terrein, waarop naar hartelust
gespeculeerd en gebouwd kan worden. Voor de mens echter die in alle ernst zoekt
en poogt de waarheid en werkelijkheid t.a.v. zichzelf en het universum te
vinden, is een wat genuanceerdere opstelling noodzakelijk.
Uitgaande
van het gegeven dat tijd dus zeer rekbaar is, zowel naar verleden als in de
toekomst, zijn wij genoodzaakt om een aantal principiële en wetmatige
beperkingen te onderkennen. Een van de stellingen is dat het mogelijk zou zijn
om in de tijd terug te gaan naar b.v. 100 jaar geleden om daar overgrootvader om
zeep te helpen, waarmede dan de onmogelijkheid van ons bestaan op dit moment dus
wordt bevestigd. Vooralsnog de grootste nonsens, die als gemeengoed aanvaardbaar
geacht wordt door een groot deel van de bevolking, met name veel science-fiction
schrijvers. Het feit dat als men al terug zou kunnen gaan, betekend in ieder
geval dat de ervaring op het doel-moment dus vermeerderd wordt met de ervaring
die tussen dat moment ligt en het moment waarop men besloot terug te keren! Een
en ander impliceert dus duidelijk dat we het verleden nooit kunnen herleven op
exact de zelfde wijze! Zelf niet als we amnesie simuleren! Overigens is het deze
vorm van 'geheugenverlies' die ons in dit leven juist parten speelt.
Wij
zijn een mensheid zonder geheugen! Dat is nu juist de reden dast we ons zelf
niet kunnen herrinneren!
Meer voorbeelden zijn overbodig, omdat
het bovenstaande al meteen de kern van het probleem blootlegt. Niet alleen zijn
we genoodzaakt tot nieuw inzicht m.b.t. het verschijnsel tijd, maar vooral in
ons eigen bewustzijn. Jammer voor een ieder die een rotsvast geloof heeft in de
mogelijkheid van onmogelijkheden. Het wezenlijke probleem zit m ook
helemaal niet in de een of andere onmogelijkheid, maar in onze benadering van
het vraagstuk. De vraagstelling is principieel fout! Een dwaas kan meer vragen
dan een wijze kan beantwoorden!
Zo is het dwaasheid van God te verlangen dat Hij voor ons een
vierkante cirkel maakt. Deze onmogelijkheid is niet te wijten aan de een of
andere beperking t.a.v. Gods capaciteiten, maar aan de definiëring
die wij mensen vooraf hebben toegekend aan dergelijke meetkundige figuren. Zo
kan Hij ook onmogelijk op mijn balkon zijn. Om de doodeenvoudige reden, dat ik
geen balkon heb! Had ik er echter wel een, dan was Hij daar ongetwijfeld dus ook
aanwezig.
Uit het bovenstaande mogen wij dus concluderen dat noodzakelijkerwijs
de vraagstelling anders geformuleerd dient te worden. Daarbij we dienen te
beseffen dat talloze levens tijdens eonen van evolutie debet zijn aan een zeer
beperkte stoffelijke ervaring en derhalve zijn het juist ook deze onmogelijkheden
die ons op het eigen bewustzijn en haar intrinsieke aard wijzen.
Niet tegenstaande dat er zeer materiële gronden zijn voor onze
tijdmeting is het duidelijk dat onze tijds-beleving enkel in en door het
bewustzijn wordt gecreëerd! Zelfs de wetmatige factoren zoals de baan der
zon en planeten, dan wel de oscillisatie van de kristallen waarop onze
atoomklokken lopen, blijken minder stabiel dan werd aangenomen. Vooral het feit
dat de trillingen in de atoomkristallen versneld zijn geeft reden tot een zeer
ernstige beschouwing t.a.v. ons vertrouwen in de stabiliteit van de materie.
Iedereen zal kunnen begrijpen dat hiermee diep ingrijpende veranderingen gaande
zijn die bepalend worden voor het fundamentele energie niveau van ons bestaan!
Wij zouden kunnen spreken van een quantumsprong op macro-kosmisch
niveau.
( Quantumsprong...overgang tussen twee quantumtoestanden.
Waarbij zich het verschijnsel voordoet dat b.v. een electron een groter, zeer
scherp gedefinieerd, quantum energie verkrijgt, waardoor het naar andere positie
spring. Het verkeert dan in een zogenaamd aangeslagen toestand. )
Zolang we ons niet verliezen in dogmatisering van bepaalde ideeën en
begrippen, is dus alles mogelijk, mits het redelijkheidsbeginsel geen geweld
wordt aangedaan. Een belangrijk probleem wordt gevormd door de opvatting dat
iets eerst bewezen moet zijn, voordat er over nagedacht en gediscussieerd mag
worden. Als iets eenmaal echt bewezen is, wat valt er dan nog te
argumenteren? Bovendien worden doorgaans bewijzen juist gevormd door nadenken en
intuïtieve benadering. Vooral wanneer het problemen betreft van imaginaire
aard. Bewijs is dat de appel van de boom valt. Feit is dat
hij op de grond ligt. Het wetenschappelijke waarom echter, is niet zo
eenvoudig. De argumentatie door Newton gehanteerd verschilt principieel en
feitelijk nogal wat met de inzichten en stellingen die door Einstein zijn
geponeerd.
(
Grofweg stelt Newton dat de aarde het appeltje aantrekt, terwijl Einstein
stelt dat er juist in het geheel geen kracht op uitgeoefend wordt, dat de aarde
feitelijk enkel in de weg zit en het appeltje verhindert verder te gaan in een
eenparig voortgaande beweging. )
Vooralsnog doen beide stellingen
niets af aan t feit dat het appeltje op de grond ligt en lekker
opgepeuzeld kan worden. Wel is duidelijk dat er verschillende benaderingen
mogelijk zijn, welke fundamenteel van elkaar verschillen en toch beide het bewijs
leveren. Blijkbaar is een belangrijk component, door wie de bewering wordt
gedaan en vooral in welke tijd!
Kortom, wat is bewijs? Vanuit de
ontologie [ de leer van het Zijn ] is een en ander beter te begrijpen. Veeleer
echter dienen we te beseffen dat het algemene begripsvermogen is gestegen,
waardoor de ontvankelijkheid t.a.v. abstracte begrippen ook is toegenomen. Over
het algemeen kunnen we dus stellen dat bewijs gevormd wordt door iemands inzicht
en begripsvermogen. Evenzo zal het bewustzijn zich zelf moeten beschouwen en
begrijpen, trachtend haar eigen aard te doorgronden en inzien dat tijd een
vormbaar en kneedbaar gegeven is en alom tegenwoordig. Feitelijk bepaalt het
bewustzijn zelf op welk moment en waar in de tijd het zich bevindt. Op dit punt
is een herwaardering van de oosterse filosofie en diverse opvattingen uit de
Zen, alsmede een aantal verschillende religies op zijn plaats.
Door de eeuwen heen stelden velen van dezen al dat tijd eeuwig en
tegelijk is ! Dat er eigenlijk maar één tijd is waarin alles
tegelijk vervat is. Principieel geen verleden en geen toekomst. Enkel een
eeuwig moment van Zijn in het NU ! Dergelijk soort uitlatingen komt op de
verstandige westerse mens natuurlijk nogal vaag, om niet te zeggen erg duister,
over. Toch is t een en ander wel te beredeneren.
Daarvoor dienen we uit te gaan van een reusachtig TOTAAL-BEWUSTZIJN,
waar binnen de zielen sub-deeltjes vormen, opdat het Grote Totaal Zich
Zelf vanuit elk unieke deel en positie kent en aldus Volledig IS! Aldoende
Zelf-ervaring realiserend! Dit inzicht rechtvaardigt een totaal nieuwe visie op
de imaginaire oorzaken van ons bestaan met inbegrip van zowel materiële als
spirituele ervaringen. Ten aanzien van een permanente en gelijktijdige
informatie overdracht kunnen wij de volgende de metafoor gebruiken. { zie Fig-A
}
Vanuit
het ene standpunt kan men stellen dat lijn A duidelijk korter is dan lijn B en
om dat te bewijzen kan men de lijnen nameten.
Dat is echter één
uitgangspunt. Vanuit een andere optiek is het mogelijk te stellen dat beide
lijnen gelijk zijn! [ zieFig-B] Men kan namelijk stellen dat elk punt op lijn A
een corresponderend punt heeft op lijn B, evenals C op D en ook zo E op F. Dit
is een methode om aan te tonen dat beide lijnen evenveel punten bezitten!
Daardoor zijn zij gelijkwaardig en is er dus geen sprake van enig verschil in
grootte! Vanuit deze visie wordt het principiële verschil veroorzaakt door
de snijlijn, feitelijk door de hoek van inval.
Nu kunnen we lijn A
verkorten tot n punt en lijn B tot een cirkel, die een principieel
oneindige omvang mag hebben. [ Zie Fig-C] We passen nu dezelfde methode toe. Elk
punt op A vindt een corresponderend punt op B en natuurlijk ook andersom.
Nog
zon grapje is de band van Möbius. Men neme een reep papier van pakweg
3 X 30 cm. Voor iedereen zal duidelijk zijn dat er twee kanten zijn. Door te
tellen kunnen we dat gemakkelijk bewijzen. Draai nu echter de band
een halve slag [ zogezegd torderen ] en plak de uiteinden met tape aan
elkaar. Een dergelijk iets kan best uit een stuk gegoten worden. U hebt nu een
band die uit maar één zijde bestaat! Bevestig dit door er ergens
een pen op te zetten en het lint er onder door te trekken. U komt zonder
onderbreking weer op het beginpunt uit!
Ieder mag hier natuurlijk van denken wat hij wil. Feit is dat het
prachtige gedachtenmodellen en constructies zijn die ons behulpzaam kunnen zijn
bij ideeënvorming t.a.v. ons onderwerp, de singulariteits-theorie, alsmede
parallel-universa en bijdragen aan een beter begrip van ons eigen bewustzijn.
Tegelijk is hiermee duidelijk geïllustreerd van welk belang de hoek van
inval is bij de benadering van vooral metafysische problemen. Van het
allerhoogste belang is het dus, welk standpunt of positie men inneemt!
Aanvankelijk zijn we de sfeer waarin wij existeren gaan wegen en meten.
Daarbij werd duidelijk dat we konden volstaan met drie maateenheden,
lengte, breedte en hoogte. Afmetingen die loodrecht op elkaar staan en waarmee
onze dimensies afdoende beschreven kunnen worden. Lange tijd heeft de mens
genoegen genomen met de gedachte dat zijn wereld en lichaam dus uit drie
dimensies bestond. Slechts aarzelend aanvaarde hij ook de vierde dimensie...TIJD
! Het lijdt geen twijfel dat alles wat bestaat naast de maat-eenheden ook een
tijds-eenheid bezit. Een bepaalde of onbepaalde duur van zijn.
Dus
wij zijn vier-dimensionale wezens?
Nee!
Een lijn of streep is één-dimensionaal, opgebouwd uit
aaneengesloten punten. De tweede dimensie krijgt gestalte door een aantal één-dimensionale
lijnen langs elkaar die alzo een twee-dimensionaal vlak vormen. Een aantal
twee-dimensionale vlakken creëren aldus een drie-dimensionaal lichaam. Op
de zelfde wijze bouwen we nu aan onze tijd-maat.
Gemakshalve
reduceren we het geconstrueerde drie-dimensionale lichaam even tot een punt. Een
punt X op de vierde dimensie-lijn, zich ergens bevindend tussen verleden en
toekomst, tussen geboorte en dood. Besef dat dit duidelijk één
lijn is. Eén tijdmaat. Wij kunnen echter keuzen maken. Elke seconde van
ons bestaan doen we dat dan ook en kiezen steeds een nieuwe richting met steeds
andere gevolgen en derhalve dus een andere toekomst. Ons bestaan beweegt zich
dus in de vijfde dimensie! Een aantal vier-dimensionale tijdslijnen strekt zich
aldoende uit tot een vijf-dimensionaal vlak! Zelfs een zogenaamd Dood
object als b.v. een stoel of steen is onderhevig aan een aantal bewegingen in de
vijfde dimensie. De stoel heeft in de kroeg een andere toekomst dan bij u in de
huiskamer, terwijl de steen buiten waarschijnlijk meer te lijden heeft dan in
een museum.
Wij zijn dus vijf-dimensionale wezens?
Nee!
Zoals met de maat-eenheden zetten we ook nu weer loodrecht op de vijfde
dimensie een lijn, zodat een kubus ontstaat. Een zes-dimensionaal lichaam,
opgebouwd uit vijf-dimensionale componenten. Ons huidige bestaan doet zich aan
ons voor als een eenparige lineaire beweging op het vijf-dimensionale vlak. Het
is echter maar één van de vele levens die wij ervaren! De zesde
dimensie wordt gevormd door onze andere levens! Een van de redenen waarom de
tijd zich aan ons voor schijnt te doen als éénrichting verkeer,
ligt gelegen in het feit dat we ons over het algemeen niet bewust zijn in of van
andere existenties. Resumerend kunnen we dus de drie toegevoegde tijd-eenheden
ook zien als een driedimensionaal rasterwerk. [Zie Fig-D. ]
Ons
bewustzijn is zeer sterk geconcentreerd op een bepaald punt in deze constructie,
waarbij het van de positie af hangt welke invloeden van zowel vijfde als zesde
dimensie wij ervaren en met welke intentie. Vanuit dit model is meteen ook
duidelijk waarom de oude profeten uitspaken konden doen, vanuit de zesde
dimensie, over perioden die soms eeuwen beslaan, terwijl helderzienden over het
algemeen waarnemingen doen die, beperkt door de vijf-dimensionale optiek, niet
meer dan ten hoogste enkele jaren, waarde kunnen hebben. Staande op een hoge
toren overziet men uiteraard meer dan vanaf de grond.
Wel, wij kunnen dus stellen, dat wij zes-dimensionale wezens zijn!
Edoch! Op dit punt aangekomen, hangt alles af van het beeld en de
overtuiging die de mens t.a.v. zich zelf heeft en koestert. Voor het
voortbestaan van de mensheid in het algemeen en dat van t universum,
incluis de sterren en moeder aarde, is het van weinig of geen belang of de mens
als zes-dimensionaal wezen leeft en sterft. Laat staan dat hij zijn
zeven-dimensionale aard zou moeten begrijpen en erkennen.
Elke
zes-dimensionaal manifest is niet meer dan een uitgekristalliseerde
gedachtenvorm in de Geest, waarmee dan gelijk duidelijk is waarom de materie als
zodanig in de oosterse filosofie als Maya wordt aangeduid.
( Maya...wat zoveel betekent als Illusie..Begoocheling., waarbij elk
materieel manifest enkel kan optreden in de wereld der verschijnselen en
derhalve geen realisme bezit!
)
Als we dus in alle ernst de werkelijkheid willen beschouwen, is
het noodzakelijk om de manifeste wereld niet al te stringent en al zeer zeker
niet dogmatisch te hanteren. Veeleer moet het een middel vormen om tot begrip
van de zevende dimensie te komen, daar waar we heel wat dichter bij de oorsprong
van ons bewustzijn geraken. Een dimensie die het totale zes-dimensionale omvat,
insluit en exploreert. De Geestelijke dimensie! Zelf-Bewustzijn! Van hieruit
gezien, zijn we om niet te zeggen bij de kern, toch meer bij het sturende en
werkelijk verantwoordelijke deel van onze persoonlijke identiteit. Dit
rechtvaardigt dus de opvatting dat wij zeven-dimensionale wezens zijn!
Inderdaad,...Ja!
Natuurlijk kunnen we het begrip dimensie ook op de verschillende sferen
toepassen. Mits we ons dan steeds bewust blijven van het feit dat deze sferen de
samenstellende delen vormen van het Grote Totaal, waarbij we volgens het zelfde
principe te werk gaan als in het voorgaande is besproken, maar dan als het ware
in overtreffende trap. Het is dan voor een werkelijk geestelijk ontwikkelt wezen
mogelijk om niet enkel in zeven maat-en tijd-eenheden te existeren, maar ook in
een aantal geestelijke sferen c.q. dimensies tegelijk! Ongetwijfeld zullen er
nog heel wat meer dimensies blijken te zijn, maar voor ons doel zijn we hier op
de juiste plaats om in te zien dat alles wat besloten ligt in materie en tijd
direct voortspruit uit een veel hoger liggend niveau van Zelfbewustzijn en
onderhavig is aan wetten die wij vanuit onze beperkende positie nauwelijks
kunnen doorgronden.
Tijdens meditatie of bepaalde trance toestanden,
kunnen we ons vaak bewust worden van deze dieper liggende lagen van ons
bewustzijn en realiteit. Ook bespeuren wij daar sterker de invloeden en signalen
vanuit parallelle lijnen. Waarschijnlijke en mogelijke werkelijkheden
vervlochten op het vierdimensionale vlak, benevens diep gevoelde impulsen en
intuïtieve krachten waarvoor de verantwoordelijkheid vaak blijkt te liggen
in de wenselijkheid, die bepaald wordt door het aantal en soort levens,
gedefinieerd in de zes-dimensionale matrix.
Ook dienen wij steeds voor
ogen te houden dat de hele constructie van mentale aard is, waarin de geldigheid
van de realiteit gewaarborgd wordt door de mate van concentratie, contemplatie
en adoratie. Met elke ervaring, op welk punt of niveau dan ook, veranderen wij.
Niets is of blijft hetzelfde.
Niets zal ooit het zelfde zijn of
worden!
Als dit goed tot ons is doorgedrongen, is het mogelijk een heel klein
stukje van de enorme geestelijke werkelijkheid en blakende creativiteit te
onderkennen. Uit het model blijkt ook duidelijk dat tijd-reizen in de toekomst
en naar het verleden principieel wel mogelijk zijn, maar feitelijke
veranderingen die n destructieve intentie hebben uit de aard onmogelijk
zijn. Om de simpele reden dat het bewustzijn steeds weer bezig is zich op elk
moment een nieuw universum te creëren, waarin het met een deel manifest is,
in welke vorm dan ook. Daaruit blijkt ook duidelijk dat het zogenaamde totale verleden
de toekomst beïnvloed...echter, ook andersom ! Elke actie of
interactie beantwoordt derhalve aan haar eigen intrinsieke aard en is enkel te
realiseren vanuit een volledig perspectief.
Met andere woorden, niets
kan ondernomen worden zonder dat het Grote Totaal daar kennis van heeft,
waardoor het feitelijk onmogelijk is om n exact gelijke situatie te
scheppen. Voor een kleine afgescheiden ziel lijkt het mogelijk, doch dit is
slechts schijn, omdat haar wezenlijke intrinsieke Zelf in de zevende dimensie
existeert en buiten de mentale zes-dimensionale constructie onschendbaarheid
bezit. Het gekozen referentiekader zal dus ook nooit langer worden ervaren, dan
door het hogere Zelf wordt bepaald!
De natuurlijke structuur der verschijnselen is analoog aan het ritme
van de toonladder.
( Zie voor nadere bestudering van deze ideeën ,
G.I.Gurdjieff en P.D.Ouspensky. )
Daarin staat het spiraliserende
karakter van het octaaf met de intervallen, centraal. Feitelijk is deze opbouw
ook niet lineair. Door de extra afbuigingen [intervallen mi-fa en si-do]
, komt zij weer op haar uitgangspunt terug, echter een octaaf hoger.
Dit
is de verklaring waarom we in de natuur geen rechte lijnen vinden en alles
volgens dit principe wordt afgebogen. Bestudeer in deze maar eens een aantal
takken en bomen, e.d. Het betreft hier een universeel patroon en principe, wat
aan de gehele schepping ten grondslag ligt. Goed beschouwd een fundamenteel
axioma voor iedere zoeker naar de waarheid. In elk geval geeft het ons een prima
bruikbaar gedachtenmodel.
Hier aangekomen moeten wij nog eens opmerken, dat één
toon nog geen lied vormt. In zekere zin zelfs enkel beperkte waarde
vertegenwoordigd, tenzij er directe relatie met andere tonen is. Wezenlijke
betekenis kan pas aan de gehele symfonie worden toegekend, waarbij de waarde der
tonen bepaald wordt door de respectievelijke posities ten opzichte van elkander
en waarin zelfs de pauzes en stiltes functioneel zijn. Onmisbaar zelfs, op
dezelfde wijze waarop de sterren en planeten alleen hun plaats kunnen hebben in
een zogenaamd niets, terwijl de hoeveelheid niets een duidelijke brugfunctie
vervult, omdat zij bepalend is voor de afstand en wat dies meer zij.
In deze context hebben we dus een waarde bepaling en zin-geving voor
zowel zijn als niet zijn. Het geschapene gelijk het ongeschapene. Door middel
van meditatie en een aantal andere bewustzijns-veranderende methoden, alsook
door de wetenschap, is vast komen te staan, dat ook het menselijk bewustzijn
fluctueert alsof het er dan wel is en dan weer niet. Het vertoont een
flikkerend gedrag, met enorm kleine perioden, zodat het zich aan ons zelf als
tamelijk stabiel lineair en continu voordoet.
Deze permanentie is
echter schijn en als wij goed waarnemen, ontdekken we in onze bewuste
aanwezigheid hetzelfde principe als in de muziek. Pauze, stilte en intervallen
vormen een even belangrijk deel van ons totale Zijn, als die momenten welke we
zogenaamd als wel-bewust ervaren. De onderbrekingen in de vloeiend lijkende
stroom van onze existentie, zijn vrijwel niet te traceren, om de doodeenvoudige
reden dat het om minder dan nano-seconden gaat.
Wij kunnen echter wel een beeld vormen van dit verschijnsel, door de
overtreffende trap te beschouwen, die van het bewustzijn over het verloop van de
hele dag, of per week en elke willekeurige periode, omdat dit principe
intrinsiek is aan de aard van het bewustzijn. De tussenliggende fasen, die waar
wij ons niet van bewust zijn, zijn uiteraard het gebied van het onbewuste,
onderbewuste en bovenbewuste en vele andere sferen.
Hierbij zouden we
ons zelfs voor kunnen stellen dat ons hogere Zelf of Totaal-Bewustzijn, van
analoge aard is, waarbinnen dat zelfde Zijn, Zich op digitale wijze
manifesteert. Voor alle duidelijkheid; hier wordt dus bedoeld een permanent
vloeiend totalitair zelf-bewustzijn, wat in zich zelf in de vorm van pakketjes
ervaringen opdoet. Existentie en ervaring, wat pas ten volle tot betekenis komt,
vanuit een totaal overzicht, de zevende dimensie. Zoals ook een muziekstuk niet
uit haar samengestelde delen begrepen kan worden, maar enkel als totaal en
volledig werkstuk.
Zo beschouwend, lijkt het alsof God doende is, Zich
in steeds kleinere delen en deeltjes op te splitsen om op deze wijze digitaal
analyserend, introspectief te existeren. Uit het voorgaande blijkt duidelijk
dat, wat het potentiële vermogen van de mens ook vermag te zijn, hij zich
over het algemeen maar van een heel klein deel van zich zelf bewust is. Een
opgeblazen ballon, waaraan we een klein bolletje knijpen, illustreert enigszins
onze positie t.o.v. van ons zelf. Ongetwijfeld zijn er onder ons, wier kanaal
van het kleine naar het grootste deel heel ver open staat, zodat de uitzondering
de regel bevestigd.
Ons lichaam vormt de gevangenis van waaruit wij
communiceren met andere entiteiten. Als iemands dood intreed verliezen wij het
contact en worden we overspoeld door een gevoel van afgescheidenheid en verlies,
niet beseffend dat juist deze gebeurtenis ons verlost van een zeer groot deel
der beperkingen, de lichamelijke zintuigen. Deze zijn slechts bedoeld, evenals
het brein, om ervaringen op te kunnen doen in het universum. Feitelijk beëindigt
met de dood, enkel de puntvormig gerichte concentratie op een zeer specifieke
plaats in de ruimte-tijd, de materie! Een verschuiving van de focus op het
interferentieveld, waarbij een nieuw referentie-kader met andere patronen wordt
gekozen.
Dat aan deze gerichtheid een speciale oorzaak ten grondslag
ligt, mag zonder twijfel zijn. Een ieder kan als hij in alle ernst introspectie
bedrijft, de reden daarvoor achterhalen. Dezelfde ernst en volharding is
vereist om de geestelijke vrijheid te creëren, ten einde begrip te
ontwikkelen voor de wijze waarop het bewustzijn het idee,.. de gedachte voed en
het tot werkelijkheid maakt!
Waarmee ik het eigenlijk alleen gezegd
wil hebben dat wij nooit zullen begrijpen, dat tijd enkel het analyserende
element uit de geest is die door middel van een groots kosmisch spel haar eigen
creatie ervaart en beschouwd, zolang wij weigeren om het intuïtieve en
emotionele aspect van ons totale wezen als drijvende en sturende kracht te
erkennen. Bij een objectieve beschouwing van ons zelf kan over het algemeen geen
bevredigend resultaat gevonden worden m.b.t. een werkelijk Zelf-Bewustzijn! De
mens die streeft naar volledigheid zal ontdekken dat zijn hele wereld en zijn
beeld daarvan gevormd is door het maatschappelijke conformistische ego in het
algemeen en het persoonlijke ego in het bijzonder.
Nu hoeven we niet direct in tranen uit te barsten, want door de eeuwen
heen is de wezenlijke essentie van ons bestaan beperkt en gebonden geweest door
onwetendheid en het onvermogen de verschijnselen in het juiste perspectief te
plaatsen, daarbij natuurlijk gesteund door het subjectieve maatschappelijke
normbesef en terrorisme van het algemeen aanvaarde referentiekader wat ons tot
een zeer bekrompen denkpatroon veroordeelde.
Evenmin heeft het zin om nu een zondebok aan te wijzen of te treuren
om verloren gewaande mogelijkheden dan wel te zwelgen in ondermijnend
zelfbeklag, wat per definitie dé methode is om de essentie
snel en doeltreffend buiten spel te zetten.
Juist de aard van het
bewustzijn stelt ons in staat om op elk gewenst moment van richting te
veranderen en koers te zetten naar een ontplooiing van de geest, die een echt
mens werkelijk waardig is.
( Essentie; in deze context bedoeld als de
intrinsieke, onaantastbare en aangeboren waarde van de geest bij de geboorte.
Door de aard der intellectuele vermogens kan deze uiteraard heel gemakkelijk
buiten spel worden gezet. Contact met de essentie gaat vaak al in een zeer vroeg
stadium van de menselijke ontwikkeling verloren. Ego, hier bedoeld als alles wat
na de geboorte wordt toegevoegd aan de wezenlijke essentie, waarvan de
ontwikkeling op zichzelf natuurlijk bittere noodzaak is, teneinde manifestatie
in onze sferen te realiseren. )
Enkel de geest die in staat is te bevatten, dat het intellect op
zichzelf niets meer is dan een instrument, kan zich de vrijheid veroorloven
ruimte te scheppen tendienste van een wezenlijk creatief en vruchtbaar bestaan,
waarbij het gehele universum haar wetmatige erfenis en toekomst vormt.
Existerend in het volle besef dat de tijd niet verstrijkt of ons ontvlied,
maar
dat wij ons zelf voortbewegen door de tijd.
Waarlijk, wij zijn tijd-reizigers.....in een
eeuwig NU!
Verantwoording.
Door de eeuwen heen zijn er onvoorstelbaar veel ideeën,
theorieën, thesen en stellingen ontwikkeld t.a.v. het heelal en onze plaats
daarin. Velen daarvan waren volkomen uit de lucht gegrepen, naast anderen die
wel degelijk goed doordacht en aantoonbaar bleken. Maar alle denkers, filosofen,
geleerden en schrijvers ten spijt, is er nog steeds geen alles omvattende
theorie. Steeds opnieuw vinden we nieuwe deeltjes en verschijnselen die door de
bestaande formuleringen niet afdoende verklaard kunnen worden, waardoor we
genoodzaakt zijn onze bewijzen en meningen weer te herzien.
Daarmee
wil natuurlijk niet gezegd zijn dat de bestaande thesen nooit deugen. Tot op de
dag van vandaag hebben velen daarvan hun nut bewezen en hebben ongetwijfeld zeer
veel bijgedragen aan de ontwikkeling van de mensheid, niettegenstaande het feit
dat er ook veel negatieve aspecten en gevolgen aan kleefden.
Eerder
is het zo dat de mensheid dergelijke omschrijvingen t.a.v. de natuur nodig had,
om de simpele reden, dat deze evenredig waren aan het toenmalige inzicht en
vermogen tot begrijpen. Zoals ook een kind op latere leeftijd de dingen leert
begrijpen zonder dat die op andere wijze bewezen dienen te worden. De criteria
zijn niet veranderd, maar het vermogen tot inzicht is gewoonweg gerijpt.
Door de nieuwe inzichten en formuleringen zoals in de
relativiteits-theorie, alsmede de quantum-fysica en de nieuwe Chaos-theorieën,
wordt ons bestaan en het universum enkel in een veel breder perspectief
geplaatst. De mensheid heeft altijd al de kennis gehad die voor haar
begripsvermogen toegankelijk was. Hoewel dat helaas niet altijd synchroon liep
met de ethische ontwikkeling.
In de oude tijden waren de geestelijke leiders tevens ook geleerden,
waardoor de intellectuele kennis meer samen ging met het spirituele aspect. De
scheiding die in de loop der tijd optrad is illustratief voor de ontwikkeling in
het individuele bewustzijn van de mens. Ook in onze geest hebben we stringent
plaats geruimd voor wat behoort tot de intellectuele dan wel emotionele inhoud.
Een overtreffende metafoor vinden we in de tegenstellingen van het
westen en het oosten. Wij als westerlingen die voornamelijk intellectueel
ontwikkeld zijn, kijken met eerbied op tegen de serene wijsheid, die het oosten
uitstraalt, terwijl men daar met jaloezie blikt naar onze technologische kennis
en maatschappelijke ontwikkeling.
Natuurlijk is geen van deze
situaties op zichzelf ideaal. Het moet duidelijk zijn dat een evenwichtige
ontwikkeling enkel kan ontstaan uit een samen gaan van beide hersenhelften,
waarbij de nadruk dient te liggen op verantwoordelijke liefde voor alles wat
leeft op aarde en in ons universum. Om de doodsimpele reden, dat dit de enige
garantie biedt voor een menswaardig voortbestaan en waardoor de oeroude belofte
zich kan vervullen, dat eens het moment ervaren zal worden waarop wij ons Zelf
zullen kennen.
De tijd tot symbiose der volkeren in het algemeen,
alsmede de hereniging van intellect en emotie in het bijzonder, wordt door de
natuur zelf op dwingende wijze aangegeven. In allerlei disciplines der
wetenschap is men dermate vastgelopen, waardoor men met recht kan spreken van
een crises.
Uit de resultaten van een groot aantal experimenten
alsmede veel nieuwe ontdekkingen op met name astro-fysisch en quantum-niveau
blijkt overduidelijk dat verder onderzoek volslagen zinloos is, wanneer wij niet
de stap durven doen, om de geest in ons laboratorium toe te laten.
De
individuele wegen die de wetenschap en de religie hebben afgelegd, zijn
ongetwijfeld van groot nut geweest, al is het maar om de grenzen van het
intellect te bereiken waarop zij nog ethisch verantwoord te werk kan gaan.
Nu echter, in deze tijd waarin de kerk haar geloofwaardigheid en de
wetenschap haar gezag verliest, dienen zij als weleer samen te gaan, omdat de
een niet volledig is zonder de ander. Deze noodzaak blijkt alleen al uit het
feit dat om ons voortbestaan als menselijk wezen te waarborgen een heel bepaalde
ethische code vereist is, die zeer zeker niet in het intellectuele deel van de
mens kan of zal ontstaan.
Zomin als we van de hamer mogen verwachten
dat ze uit normbesef enkel op spijkers slaat en niet op menselijke hoofden,
omdat de verantwoordelijkheid zonder twijfel bij de timmerman ligt en niet bij
zijn gereedschap!
Met andere woorden, we zullen om tot zinvolle formuleringen en
wezenlijk inzicht te kunnen komen, genoodzaakt zijn om zo onderhand eens het
bewustzijn als oorspronkelijke schepper te erkennen. Dit gegeven is al tot een
groot aantal mensen doorgedrongen, maar zolang de reguliere wetenschap dit
blijft ontkennen, onttrekt zij zich aan een zeer belangrijke
verantwoordelijkheid, namelijk het onderzoeken en beschrijven van de echte
werkelijkheid.
Daardoor zijn zeer veel mensen die andere
verantwoordelijkheden hebben en daarom afhankelijk zijn van de officiële
lezingen vaak niet in staat om de juiste inzichten te verwerven omtrent de
onderhavige materie. Terwijl we heel goed beseffen dat elk mens recht heeft op
volledige en eerlijke informatie en wetende dat men over het algemeen toch niet
meer innert en verwerkt dan het persoonlijke raamwerk toestaat.
Zo
nodig moet er dan een nieuwe definitie komen van het begrip echt en werkelijk.
De huidige omschrijvingen voldoen niet meer aan de eisen die door onze nieuwe
inzichten en ervaringen gesteld worden. Natuurlijk ontslaat dit ons niet van de
verplichting om individueel orde op zaken te stellen en de verantwoording voor
eigen leven te nemen, door middel van onderscheid en moreel verantwoorde keuzen.
Het intellect en het emotionele deel van ons 'zijn' dienen
vanaf heden volledig samen te werken en in het juiste evenwicht te worden
gebracht, teneinde op die wijze een derde machts-centrum te creëren wat ons
in staat zal stellen het bekrompen raamwerk van het maatschappelijke geweten te
verlaten om daarvoor in de plaats een werkelijk universele ethische code te
hanteren.
Een kosmisch moraal als paspoort tot de wezenlijke sferen en dimensies
die al eeuwen op ontginning door het menselijke ras liggen te wachten. Om dit
te realiseren is er niets nodig dan het verlaten van de veilig
geachte haven van het conformisme en het lef tot een geestelijke quantum-sprong!
Door de intensiteit van een gedachte vormt zich een magnetisch of morfogenetisch
veld. Zolang als dit in stand wordt gehouden, trekt het alles naar zich toe wat
op een gelijkwaardige frequentie zit.
Hoe meer mensen zich in
eenzelfde onderwerp verdiepen hoe groter het veld, dat kwadratisch in omvang
toeneemt. Daarin bevinden zich de brandpunten van hen die het intensiefst bezig
zijn, waardoor zij als magnetisch aspect fungeren wat vaak in een katalyserende
werking resulteert t.a.v. de gezochte oplossingen.
Starend in het
vuur, ontwaarde Kékulé het schouwspel van een slang die in haar
eigen staart beet, waardoor hij plotseling de ringvormige structuur van het
benzeen begreep. Op een soortgelijke wijze is de dubbele helix van het D.N.A.
ontdekt, waarna pas wezenlijk inzicht werd verworven in de blauwdruk van de
mens. Als Einstein niet het lef mocht hebben gehad om in zijn fantasieën op
een lichtstraal mee te reizen, hadden we nu de formule E=Mniet gehad. Een code die ons dwong de
vragen voortaan anders te stellen.
Ook ik zelf heb mij voor zolang ik mij kan herinneren, bezig gehouden
met vragen als: Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? En waar ga ik naar toe? Drie
vragen, die naar mijn persoonlijke opvattingen het brandpunt van t
menselijk bestaan dienen te vormen.
Vaak weten we erg veel over anderen, maar bij nadere beschouwing
vrijwel niets over onszelf. Het schijnt maatschappelijk trouwens ook meer
resultaten op te leveren. Veel mensen hebben mij aangevallen op het feit dat ik
naar hun idee wel erg veel tijd spendeerde aan het oplossen van bovengenoemde
vraagstukken, met de argumentatie dat een dergelijke levensfilosofie erg egoïstisch
is en bepaald niet beantwoordt aan de kerkelijke leer, of aan de
maatschappelijke normen die door beschaafde mensen, met klem worden
gedicteerd.
Zonder al te veel in te gaan op een aantal tegenargumenten die hierop
te geven zijn, wil ik de lezer toch graag deelgenoot maken van een visioen, wat
me bij dergelijk soort discussies voor ogen staat. Als kind al zie ik een enorme
poel waarin miljoenen mensen rondspartelen en aan het verzuipen zijn. Een aantal
van hen, die evenmin kunnen zwemmen zijn permanent bezig anderen te redden,
waarbij ze natuurlijk gewoonweg samen met hen die ze vertrouwen ten onder gaan.
Al snel begreep ik dat we om een ander te kunnen redden eerst zelf
eens op de kant moesten zien te komen. Pas dan zal blijken of de liefde voor
onze medemens groot genoeg is.
Iedereen heeft daar de mogelijkheid en
het recht om gewoon verder te gaan! Want daar blijkt ook hoevelen zich zelf
vrijwillig in de poel storten! Mijn persoonlijke ervaring is dat als we in alle
ernst, serieus en intensief met een probleem bezig zijn, de oplossing in de
buurt is.
Maar daar moet echter wel eerst ruimte voor worden gemaakt.
Zolang onze geest vol is met de vragen is er gewoonweg geen plaats. We staan
vaak zelfs niet eens open voor iets anders dan dat wat ons probleem vormt. Toch
is het nu eenmaal zo dat alles per definitie bestaat bij de gratie van eigen
tegendelen. Zoals gezegd vormen we een magnetisch centrum, wat door de
intensiteit steeds sterker wordt mede omdat het soortgelijke gedachten dus de
zelfde frequentie aantrekt, waardoor de antwoorden op onze vragen als raketten
op ons afkomen.
Daarom dienen we er voor te zorgen dat ze hun doel
niet missen. Zorg dat de landingsbaan vrij is! Zelfs als ze zijn geland, dan nog
zal het ons niet opvallen indien we nog steeds onze blik op de vragen hebben
gericht. Vanuit mijn eigen ervaring kan ik getuigen dat het vaak zo gaat.
Deze onderhavige theorie is op een soortgelijke wijze ontstaan. Jaren
lang heb ik met allerlei modellen gestoeid en de een na de ander verworpen.
Altijd waren er wel weer aspecten die niet met het betreffende model konden
worden verklaard. Tot ik op zeker moment in een toestand van volkomen leegte
plotseling de ei-vormige velden voor mijn ogen zag dansen.
Overweldigt
door een dermate diep inzicht, voelt men op zon ogenblik de serene extase
van iets wat Goddelijke Genade genoemd mag worden. Men is stil in een heilig
ontzag en kan weinig meer dan eerbiedig en dankbaar schouwen en inneren. Als de
euforie van de extase langzaam voorbij ebt maakt zij plaats voor terugkeer in
het gewone dagelijkse leven en komt de bezinning en het besef van de grootsheid
van wat zojuist is ervaren.
Daarna probeert men het inzicht te
beschrijven, waardoor ineens ook begrip ontluikt voor wat de esoterici bedoelen
als zij beweren dat elk woord afbreuk doet aan de grootsheid van de werkelijkheid
en dat in feite geen enkele taal toereikend is Haar te omschrijven. Alle geheime
woorden en teksten veroorzaken een inhoudelijk besef, waardoor men zich een
moment de grote ingewijde weet en nimmer meer in staat zal zijn welke oude tekst
dan ook als een cliché te beschouwen. Juist het frustrerende besef dat de
werkelijkheid nooit beschreven kan worden spoort ons aan, om terwille van hen
die dergelijk heilige ervaringen nog niet hebben mogen ervaren, onvermoeibaar te
blijven zoeken naar uitdrukkingsmogelijkheden, die in ieder geval een goede weg
kunnen wijzen.
Het zij zo, de kaart is niet het land wat zij beschrijft. Vooral in
deze materie zal een kaart enkel van nut kunnen zijn als ze begrepen wordt als
wegwijzer, die niet alleen goed intellectueel bestudeerd moet worden, maar met
volledig openstaande geest om vooral de intuïtie een kans te geven
dergelijke abstracties te bevatten.
In het besef dat vooral dit soort
ervaringen als subjectief worden aangemerkt, pretendeer ik dan ook zeer beslist
niet dat de singulariteits-theorie de echte waarheid verkondigt.
Noch dat ze een alleen zaligmakend beeld schept t.a.v. ons universum en de
existentie der mensheid. Wel ben ik er heilig van overtuigd dat het singuliere
model eenieder tot katalysator kan dienen, die met de nodige ernst inzicht
tracht te verwerven in de aard van ons bestaan.
Evenals ook de
schitterende ideeën en denkbeelden van talloze schrijvers, filosofen en
zeer gewone mensen, mij hebben geholpen de weg naar de poort te
vinden om aldaar een onvergetelijke blik door naar binnen te kunnen werpen.
Uiteraard beweer ik niet op de kant te zitten.
Laten we deze theorie beschouwen als een enorm vlot wat we vonden, waarop
ieder die dat wil mee kan drijven op weg naar de oever. In deze tijd is het
voor iedereen mogelijk door fundamentele veranderingen in de natuurwetten, om
heel bewust een nieuwe toekomst te creëren.
Want dat wat we echt
geloven, zal onze werkelijkheid zijn!
Tot verdoemenis, of tot heil van de mens en zijn universum.
Wij zullen hier besluiten met een formule die in alle eeuwigheid haar
waarde heeft bewezen,
omtrent alles wat er was, wat er is en nog zal zijn;
Simpel - GOD.