Onderscheid tussen waarheid en zelfmisleiding
Door Ron
Scolastico
Onderstaand
artikel is een vertaling van een artikel van Ron Scolastico, een onderscheiden Transpersoonlijke Psycholoog,
auteur, artiest en Spiritueel Raadgever, die meer dan 30 jaar het
menselijk bewustzijn bestudeerd heeft.
Hij heeft een
unieke bekwaamheid om in een diepe staat van trance te gaan en gegevens
te onttrekken aan een veelomvattende bron van wijsheid, die buiten
het gewone bewustzijn ligt. Vanuit die staat van ver ontwikkeld
bewustzijn spreekt Dr. Scolastico diepzinnig over vele aspecten
van het leven.
Hoe kunnen
we, in onze zoektocht naar spiritueel begrip, de waarheid van zelfmisleiding
onderscheiden?
Als je begint
vanuit een soort van referentiepunt, dan kun je schatten hoever
je van dat punt af beweegt. Voor de meeste mensen is het heilzaamste
referentiepunt een gevoel van perfecte liefde.
Als je dit
in dit leven nog niet gevoeld hebt, dan zul je er naar moeten streven,
dit te ervaren. Als je het al een gevoeld hebt, dat wordt dat je
referentiepunt. Je zou kunnen zeggen, "Dit gevoel van absolute liefde
is het beginpunt. Wanneer ik dit gevoel heb, dan ben ik er vrijwel
zeker van dat ik, subjectief gesproken, in het midden van de waarheid
sta. Zo sterk als ik de waarheid mogelijk in dit leven kan voelen,
zo voel ik het als ik deze diepe gevoelens van liefde ervaar.
Laten we er
van uit gaan dat je slechts de helft van die liefde voelt. Je zou
dan kunnen zeggen "ik ben voor de helft verwijderd van mijn referentiepunt."
Laten we zeggen dat je haat voelt. Dan zou je moeten zeggen, "ik
ben helemaal verwijderd van mijn thuisbasis."
Dit is een
uitgangspunt. Ik wil niet suggereren dat positieve gevoelens percepties
van God zijn en negatieve gevoelens percepties van het tegenovergestelde.
De krachten van God, als die ongehinderd door je heen stromen, zullen
een gevoel van constante extase en onbegrensde liefde teweegbrengen.
Als de Goddelijke
krachten in jou belemmerd worden, neemt de intensiteit van deze
gevoelens in je af.
Als de Goddelijke
krachten volledig afgescheiden zijn in jou, dan heb je geen enkele
positieve gevoelens, en er zal een kilte en leegte in je zijn. In
dat geval zal de aanwezigheid van angst negatieve sensaties of gevoelens
in jou openbaren.
Er is een methode
om neutraal ten opzichte van je gevoelens te zijn. Op zo'n moment
schep je geen negativiteit, maar ben je gewoon niet zo dicht bij
de waarheid. Je voelt geen waarheid in termen van het ontvangen
van waarheid als een beleving van liefde.
Om waarheid
en gevoelens te begrijpen, moet je jezelf voorstellen, dat je met
vele broeders op een smalle weg loopt. Laten we zeggen dat de weg
zo smal wordt dat er slechts 1 broeder door kan. Aan iedere kant
van de weg zijn scherpe doornstruiken. Laten we nu zeggen dat je
op één lijn met de waarheid staat. Met andere woorden, je begrijpt
dat deze mensen je geliefde broeders zijn. Ze zijn een deel van
jouw bestaan. Je geeft zo diep om hen dat je niet zou aarzelen om
ze uit te nodigen om voor je te lopen om door de nauwe opening te
gaan. Een ieder doet dit in liefde, er is een vriendelijke regeling
en jullie wandelen allemaal achter elkaar en verheugen je allemaal
in de overtocht. De gevoelens, de energieën van de waarheid zijn
bijeengekomen, in één enkel moment, en het resultaat is een harmonieuze
menselijke keuze, die harmonieuze resultaten voortbrengt in de fysieke
wereld.
Laten we nu
zeggen dat je ver van de waarheid verwijderd bent, en laten we veronderstellen
dat je per abuis denkt dat je broeders je proberen af te troeven
bij een feestmaal in een nabijgelegen stad. In werkelijkheid wenst
niemand dat, maar allen hebben dezelfde angst. Dus jullie snellen
tegelijkertijd naar diezelfde, smalle opening en jullie raken allemaal
pijnlijk verstrikt in de stekels van die doornstruik. In dit geval
zou ik zeggen dat je ver van de waarheid verwijderd bent, en oneerlijke
gevoelens hebben geleid naar de menselijke ego en keuzes die negativiteit
voortbrachten in de fysieke wereld.
Als een algemene
richtlijn zou je kunnen zeggen: "als mijn innerlijke ervaringen
mij leiden naar keuzes die pijn teweeg brengen, dan is het heel
waarschijnlijk dat ik ver van de waarheid verwijderd ben." Dit geeft
je een gevoel, hoe je flexibel moet zijn in het op één lijn stellen
van gevoelens en waarheid. Je kunt dan dag na dag tegen jezelf zeggen:
"Als mijn eerste standaard, of schatting, zal ik trachten op te
merken hoeveel harmonie, plezier en liefde ik schep, binnen mezelf
en buiten mezelf. Ik zal trachten op te merken hoeveel verwarring,
en pijn en leed ik schep, binnen mezelf en buiten mezelf."
Wanneer je
een moment in meditatie door wilt brengen om een grote waarheid
in je geest te halen, maar je merkt op, dat je de meeste tijd verwarring
in jezelf en buiten jezelf schept, dan moet je niet verwachten dat
je enige waarheid in je geest zult ervaren. Je bent gewoon niet
afgestemd op de energieën van de waarheid. Je persoonlijkheid is
vervormd. Je moet de tijd zoeken om te helen.
Als je meestal
voornamelijk voelt, "ik schep harmonie, balans, en een gevoel van
vrede," en je beslist om je met de waarheid af te stemmen, zul je
zeggen, "ik wordt aangemoedigd. Ik kan verwachten om te slagen in
het gevoel van de waarheid, in het weten van de waarheid, omdat
ik een persoonlijkheid aanbreng, die voorbereid is door zijn innerlijke
afstemmingen, zijn innerlijke werk."
Dit hoeft niet
te betekenen dat je voelt dat je leven perfect is, of zonder uitdaging.
Het betekent gewoon dat je de meeste tijd over het smalle pad loopt
zonder in de doornstruiken verstrikt te raken. Jouw mogelijkheid
om je bewust af te stemmen met de waarheid is afhankelijk van je
motieven, je functioneren in het leven, je relaties, je prestaties,
je houdingen, je gehele persoonlijke leven. Je persoonlijkheid moet
voorbereid zijn.
Als of je tastzintuigen
verdoofd zijn en je wilt weten of je puree eet of gekneusde aardappels,
zul je dit het heel moeilijk kunnen onderscheiden. Wanneer je smaakpapillen
levend en actief zijn, is het noodzakelijk voor je om ze te gebruiken
bij het voelen. Met andere woorden, als je vele soorten van voedsel
voor je hebt, en je kunt ze niet zien, maar je wilt het onderlinge
verschil weten, dan zal datt heel moeilijk zijn als je op afstand
staat en je tong uitsteekt. Je kunt je tastorganen niet gebruiken.
Ze zouden best goed kunnen functioneren, maar je gebruikt ze niet.
Dus, wanneer
je deze persoonlijkheidsschattingen en aanpassingen gebruikt, en
je hebt een zuiver gevoel voor jezelf en je verschillende patronen,
waar je aan werkt, dan moet je het leven proeven en het leven met
deze patronen verbinden.
Laten we stellen
dat je thuis zit, en perfecte liefde beoefent, maar je gaat nooit
naar buiten om anderen lief te hebben. Dan ben je in de perfecte
conditie voor die perfecte liefde, maar je doet er niets mee. Je
maakt het niet tastbaar in de uiterlijke wereld. Je innerlijke wereld
moet, om getest te worden of je in de buurt van de waarheid bent
of niet, handelen in de buitenwereld anders heb je geen beweging
genoeg om te bepalen in welke richting je gaat. Als je blijft zitten
en je tastzintuigen stimuleert door je denken, maar je eet nooit,
dan zal er geen vervulling zijn.
Op zekere wijze
probeer je toegang te krijgen tot het leven, met een innerlijke
capaciteit die van tijd tot tijd moet worden bevrijd in de buitenwereld
om tot bloei te komen en te worden gestimuleerd, ontdekt, geopend,
en bestudeerd. Maar als je in stilte zit en je niet in het leven
begeeft, zal het moeilijk zijn om de waarheid van de verwarring
te onderscheiden.
Al de variaties
van je leven worden verweven tot een grote symfonie. Als je zegt,
"ik luister naar deze symfonie, hoe weet ik of het begin beter of
slechter is dan het eind?", kun je geen onderscheid maken als je
niet de hele symfonie hoort. Als je het helemaal hoort, dan kun
je jezelf volledig daarmee verbinden en kunt je kiezen wat je vreugde
brengt. Je hebt meer kans om de waarheid te ontdekken als je bereid
bent om je met het hele leven te verbinden.
Dus als je
zegt, "wat is de ultieme waarheid?" zou je gewoon jezelf verwarren.
Met andere woorden, je moet weten dat waarheid in menselijke termen
een keuze is, geen realiteit. Het is een subjectief antwoord op
alle complexiteit van het leven, georganiseerd in jouw gedachten
en gevoelens, en van daaruit besloten.
Als je zou
zeggen, "de waarheid is dat alle mensen dieren zijn, ze zijn wreed,
ze zijn verschrikkelijk," dan is dat een schepping van jou. Als
je zou zeggen, "de waarheid is dat alle mensen fantastisch zijn,
ze zijn verbonden in liefde," dan is dat ook een schepping van jou.
Uiteindelijk
zou je kunnen ervaren dat jouw schepping ook een realiteit in het
leven is. Als je het echter niet eerst schept, zul je het nooit
zo ervaren, dus, vanuit jouw gezichtspunt, en voor menselijke doeleinden,
zou je zeggen:
"De waarheid
is niet ontdekt. Het wordt door mij geschapen en het wordt door
mij getest, van moment op moment, dag na dag, door het hele leven
heen."
Vertaald en bewerkt door W.M.F. Leuver
Artikel: “Our Spiritual Experience: Separating Truth from Self-Delusion”
Voor wie
de Engelse taal voldoende beheerst wil ik verwijzen naar de persoonlijke
website van Ron Scolastico:. www.ronscolastico.com
|