Muziek
als Universele bron van communicatie
Door Ron
Scolastico
Onderstaand
artikel is een vertaling van een artikel van Ron Scolastico, een onderscheiden Transpersoonlijke Psycholoog,
auteur, artiest en Spiritueel Raadgever, die meer dan 30 jaar het
menselijk bewustzijn bestudeerd heeft.
Hij heeft een
unieke bekwaamheid om in een diepe staat van trance te gaan en gegevens
te onttrekken aan een veelomvattende bron van wijsheid, die buiten
het gewone bewustzijn ligt. Vanuit die staat van ver ontwikkeld
bewustzijn spreekt Dr. Scolastico diepzinnig over vele aspecten
van het leven.
Wat is
het met muziek, dat het tot een Universele manier van communiceren
maakt. Is het de geluidsvibratie? Is 't het ritme? Is het de stijl?
Hoe is het mogelijk dat muziek ons zo diep kan raken?
Je zou kunnen
zeggen, dat als je met je geest werkt, je in overweging kunt nemen
dat de grootste, ondeelbare realiteit, de ervaring is. En, je zou
je voor kunnen stellen dat je de onafgescheiden krachten van God
in een perfect, wonderlijk rijk ervaart, waarin jouw beleving er
één is van constante extase.
Dit is slechts
één manier om de krachten van God voor te stellen. Een andere manier
is om je de zielen voor te stellen die voortkomen van die onafgescheiden,
Goddelijke kracht.
Deze zielen
hebben dezelfde ervaring van eeuwige pracht, maar zij hebben ook
de ervaring van zelfbewustzijn - nog steeds denkend in termen van
ervaringen. Dan zou je een voorstelling kunnen maken van zielen
die een zekere ervaring hebben en die je, om een menselijke term
te gebruiken, "verlangen" naar een realiteit van hun eigen schepping
zou kunnen noemen.
Je kunt je
deze "verlangende" ervaring van de ziel voorstellen, als het ervaren
van een bepaald moment. Dat moment wordt door die zielervaring voortgedreven
buiten de alles doordringende eeuwige ervaring van de zielen, die
zich verheugen in de onafgescheiden Godservaring.
Deze ervaringen
van de zielen kunnen geprojecteerde verlangens genoemd worden. Ze
worden belevingen waar voorstellingen van gemaakt kunnen worden,
maar die nog niet vervuld zijn. Zodoende is er een gat ontstaan
tussen het bevatten en het vervullen. Er is een "ruimte" tussen
zijn verlangen en zijn vervulling, waar voorheen een eenheid van
verlangen en vervulling in dezelfde zielenervaring was, zonder "gat".
Je zou dit
gat, deze hiaat, dat door de ziel geschapen wordt door het verlangen
naar een beleving buiten de eeuwigheid, een voortdurend begin kunnen
noemen. Met andere woorden, als er een onvervuld verlangen is, dan
is er een voortdurende periode totdat de vervulling komt. Je zou
dit kunnen zien als het begin van de tijd, zoals het door de zielen
geschapen is. Dit nieuwe verlangen, dat plaatsvond bij vele zielen,
was een verlangen naar verwerkelijking van wat je nu het fysieke
universum zou kunnen noemen.
De tijd die
je zou waarnemen tussen het begin van het fysieke universum en zijn
einde is het gat dat geschapen is door de eeuwige zielen. Het is
om vele redenen geschapen.
In de ervaringswereld
van de zielen aan het begin der tijden, is de eerste "gasachtige"
materie door de ziel geschapen. De zielsbeleving van, "ik verlang
een gasachtige materie", en het hiaat in de tijd totdat die materie
tastbaar wordt, zodanig dat je deze gassen als oplettend mens rond
kunt zien drijven in de tijd en ruimte, drijvend op een soort zielsbeleving,
wat je als mens waarschijnlijk energie zou noemen.
Vanuit het
standpunt van de ziel is het echter een ervaring. Het is de zielsbeleving
van "ik verlang naar gassen die in de ruimte drijven, en ik schep
die ervaring samen met vele zielen, en de mensen zullen deze later
gassen noemen, energieën, en van daaruit zullen er zich uiteindelijk
deeltjes vormen, en uiteindelijk zullen er sterren en een universum
zijn."
Wij hebben
gedachten en woorden die over energie spreken, en deze dienen ons
goed. Ze zijn variabel vanuit het fysieke uitgangspunt, maar, wat
we ons vaak niet realiseren, is dat deze energieën ervaringen van
de ziel zijn. Het zijn zielsbelevingen binnen de tijd, aaneengesloten
voortgebracht, totdat de fysieke periode over is. In dat geval zal
de ziel stoppen om deze ervaringen voort te brengen en de materie
zal verdwijnen.
Als je intellectueel
wilt begrijpen, heb je woorden nodig, en het woord "energie" is
bruikbaar voor bepaalde zielsbelevingen, die zich als fysieke realiteit
manifesteren. Dit geldt ook voor licht, onzichtbare stralen als
x-rays en veel van dit soort gebieden. Deze zielsbelevingen omvatten
ook geluid.
Deze "natuurlijke"
energieën zijn aanhoudende ervaringen van de ziel. Met andere woorden,
de zon schijnt omdat de ziel ervaart dat de zon schijnt en de energieën
schept, zodat het kán bestaan. De zon schijnt, onafhankelijk van
wat je denkt, voelt of met je menselijke wil doet. Maar de energieën
van geluid worden door de mensen over genomen, op het moment dat
die muziek geschapen wordt.
De zielservaringen,
die je de samenhang van energie zou kunnen noemen binnen wat geluidsgolven
kunnen verspreiden, worden overgenomen door een mens die, b.v. de
luit bespeelt. Dit geluid van die luit zou niet voort kunnen komen
zonder de samenhang, die door de ziel voor de vibrerende snaren
is geschapen en die geluidsgolven naar de oren brengt, maar deze
prachtige melodieën zouden niet voort kunnen komen zonder de mens,
die ze schrijft en speelt.
Vanuit dit
standpunt bekeken zou je kunnen beginnen, op het muzikale gebied,
een mystieke eenheid tussen de mens en het Goddelijke kunnen te
voelen. Er zijn menselijke wezens die de zielsbelevingen, die je
energie zou kunnen noemen, nemen samen met de samenhang die nodig
is om het geluid voort te brengen. Deze mensen moduleren, veranderen
en geven vorm aan die de oneindige variëteit van dat geluid.
Je zou kunnen
zeggen dat dit de "kern" van de muziek is. Dan strekt de muziek
zich uit tot de ervaringswereld van de mens. Als je naar een mooie
pianist luistert, die prachtige muziek speelt zul je niet gauw zeggen,
"ik zal de golflengte van ieder geluid berekenen en ik zal bestuderen
hoe het geluid mijn trommelvliezen binnenkomt en doordringt naar
mijn hersenen." Je zou het natuurlijk wel kúnnen doen, maar je zult
het als prettiger ervaren, om de ervaring van de muziek te waarderen,
in plaats van beredeneren.
Als mensen
muziek maken, dan geven ze in zekere zin gevolg aan de scheppende
kracht van de ziel, die de zielen meebrachten van de onafgescheiden
Godservaring. Als je muziek maakt, neem je energieën - ervaringen
van de ziel - en, door het gebruik van de menselijke wil en creativiteit,
schep je opnieuw op een wijze die gelijk staat aan de manier waarop
de ziel het potentieel voor de muziek schiep. Dit is heel krachtig.
Met andere
woorden, als het maken van de muziek navolging is van de goddelijke
machten, dan beroert dit iets heel essentieels. De meeste zullen
geneigd zijn muziek met emotie te associëren, geworteld in de menselijke
ervaring. Dus als je een schitterende liefdesaffaire (gehad) hebt,
en een speciaal liedje roept dit gevoel van jou met je geliefde
op, dan is dat schitterend, maar slechts het begin van het mysterie.
Er wordt tevens
binnen in jou een onbewust gevoel van het scheppen van schoonheid
geraakt, op het moment dat je de liefde van die liefdesaffaire en
die persoon voelt, net zoals God schoonheid geschapen heeft, net
zoals zielen schoonheid geschapen hebben. Op zo'n moment ben je
medeschepper met God.
Wees geduldig
op dit gebied. Zeg tegen jezelf; "ik kan de muziek als alledaags
beschouwen en gewoon weten dat het stimulerend, opwindend en interessant
is." Dat is één niveau van weldaad. Je kunt je op dat niveau verheugen
maar je kunt ook zeggen, "Laat me dieper voelen, voornamelijk met
muziek die een stemming van heiligheid of een toenemende stemming
van liefde voortbrengt. Laten
we onszelf er aan herinneren dat deze, door mensen geschapen muzikale
geluiden, een reflectie is van hetzelfde proces waarmee de onafgescheiden
Goddelijke kracht de ziel heeft geschapen, en waarbij de ziel de
fysieke realiteit heeft geschapen, inclusief onszelf en de gehele
mensheid."
Dit besef
kan een extra dimensie toevoegen aan de manier waarop je muziek
ervaart.
Het
kan je open stellen voor een nieuw begrip, nieuwe kennis en zelfs
nieuwe muziek.
Vertaald en bewerkt door W.M.F. Leuver
Artikel;"What
is it about music that makes it a universal means of communication?
Is it the sound vibrations, the rhythms, the style? How is it that
music touches us so deeply?"
Voor wie
de Engelse taal voldoende beheerst wil ik verwijzen naar de persoonlijke
website van Ron Scolastico:. www.ronscolastico.com
|