BUGS
Door Ron Scolastico
Onderstaand
artikel is de vertaling van een trance-lezing van Ron Scolastico (Lezing nr 167
van de Studie Groep van Ron Scolastico).
Ron Scolastico, Ph.D. is een onderscheiden Transpersoonlijke Psycholoog,
auteur, artiest en Spiritueel Raadgever, die meer dan 30 jaar het
menselijk bewustzijn bestudeerd heeft.
Bug betekent
insect, maar ook 'iets wat je dwars zit.' Aangezien deze twee betekenissen
hier spelenderwijs door elkaar heen gebruikt worden, heb ik besloten
dit woord in de tekst te handhaven
Als je naar
je huidige Zelf kijkt als een verzameling van ervaringen, zou je
kunnen zeggen dat je eerste verplichting aan jezelf is, om vast
te tellen of je ervaringen aan het verzamelen bent die en die je
het meest vervullen en tevreden stellen; of je ervaringen verzamelt
waarvan jij beslist dat ze het meeste aan je doel beantwoorden.
Laten we stellen
dat je in het buitenland de velden intrekt om exemplaren van bugs te verzamelen. Je bent niet alert en je verzamelt gewoon ieder insect
dat je tegenkomt, waarbij je je niet realiseert dat het onbelangrijke,
gewone insecten zijn, die misschien jouw tijd of aandacht niet waard
zijn. Als je daarentegen wel alert en oplettend bent, en je de kennis
herinnert die je hebt vergaard over het verzamelen van insecten,
zul je zeer selectief zijn en de belangrijke ertussenuit zoeken
en die aan je collectie toevoegen.
Laten we stellen
dat je iedere dag van je leven een sterke wrok hebt gekoesterd tegen
een familielid, die in je jeugd ten opzichte van jou zeer negatief
was. In dat geval ben je iedere dag de algemene bug van wrok aan het verzamelen.
Wrok is voor
mensen vrij gemakkelijk te voelen zal zijn gewicht op je blijven
drukken en er voor zorgen dat je de beperking voelt. Het belemmert
jouw ontwikkelende ervaring van groei. Dus bevat jouw collectie
nu een ervaring die algemeen is, die niet zo belangrijk is, en zelfs
niet eens jouw aandacht waard.
Als je nu een wisselwerking hebt met datzelfde familielid en je die wrok voelt,
dan is dat gevoel jouw aandacht waard. Het moet toegevoegd
worden aan jouw collectie van ervaringen, omdat het een actuele ervaring is die je ondergaat.
Alle
actuele ervaringen zijn belangrijk. Je moet ze doorleven,
er van leren, en beslissen wat je er aan gaat doen. Dus als je een
actueel gevoel van wrok koestert, moet je deze gevoelens doorleven,
er van leren, ze ventileren en besluiten wat je doet aan de wisselwerking
tussen jou en dat familielid waartegen je die wrok koestert.
Als je echter
iedere dag broedt op een gebeurtenis uit het verleden en je hebt
momenteel niet diezelfde uitdaging met dat familielid, maar je creërt
gewoonweg opnieuw datzelfde gevoel van wrok en blijft dat koesteren,
doorleeft het niet volledig en laat het niet los, dan voeg je aan je verzameling van ervaringen bepaalde items -verschillende
soorten bugs- toe, die jouw aandacht niet waard zijn. Ze verrijken
jouw collectie niet. In zekere zin verzwaren ze het met onnodige
items die aan jouw collectie wel complexiteit toevoegen,
maar geen kwaliteit.
Je zou iedere
dag een moment moeten uittrekken om jezelf te vragen, "Wat heb ik
vandaag aan mijn collectie van ervaringen toegevoegd?"
Laten we zeggen
dat je een aanval van jaloezie hebt gehad met een geliefd persoon.
Dan kun je zeggen, "Ik heb ervaringen van jaloezie verzameld." Omdat
je jaloezie als een negatieve ervaring zou kunnen zien, zul je misschien
geneigd zijn om te zeggen, "Dit is slecht voor mijn collectie, ik
voeg het er niet aan toe." Maar, aangezien het een actuele ervaring is, aangezien het plaatsvindt, of vrij recent is, is het
belangrijk. Jouw
collectie van ervaringen is geen test van jezelf om te zien hoeveel
negatieve ervaringen je kunt elimineren en hoeveel positieve ervaringen
je kunt toevoegen. Het is een kwestie van hoe belangrijk de
ervaringen zijn.
Dit is voor
veel mensen een moeilijk gebied. De meeste van jullie zullen voelen
dat "de belangrijke gevoelens, die van blijde, gelukkige, tevreden,
harmonieuze ervaringen" zijn. En je zult voelen dat "de negatieve
ervaringen slecht zijn en vermeden of geëlimineerd moeten worden
uit de collectie".
Dit is een
natuurlijke, menselijke impuls die geworteld is in je 'dierlijke'
natuur die gerelateerd is aan het fysieke lichaam. Deze impuls zorgt
er voor dat je afkeer voelt bij negativiteit, pijn en leed. Dus
moet je bij jezelf zeggen, "Ik moet een breder gezichtspunt ontwikkelen
over wat belangrijk is in mijn collectie van menselijke ervaringen,
niet alleen degene, die geworteld zijn in de dierlijke impuls van
aangetrokken te worden door plezier en afkerig te zijn van pijn,
van het positieve te omarmen en het negatieve te vermijden."
Je moet het
zien alsof je een onderwijzer bent. Als je tegen je leerlingen zegt,
"Waar ben je het beste in, laten we dat vandaag gaan doen, wat doe
je het liefst?" dan zouden ze zeggen, "Het Speelkwartier". Als je
alleen naar de leerlingen luistert, zou je de hele dag spelen en
de leerlingen zouden niets leren.
Er is een zekere
volwassenheid vereist bij het overzien van de manier waarop je dag
na dag je ervaringen verzamelt - wat je aan je collectie toevoegt,
doorleeft, waar je naar toe werkt, van leert, en waar je afstand
van neemt, vermijdt, en voorbij laat gaan.
Als je bij
dit dagelijks beschouwen zou zeggen, " Ik zie dat ik vandaag ervaringen
van jaloezie verzameld heb en dat mijn impuls om ze te vermijden,
negeren, of ze uit mijn collectie, van mijn aandacht, van mijn herinnering
te elimineren, een uiting is van de leerling die alleen maar wil
spelen, terwijl hij naar school is gekomen om te leren. Wat
zou ik kunnen leren van de onprettige ervaringen van jaloezie?"
Er zijn vele lessen die je daar uit kunt halen. We hoeven ze niet
te benoemen.
Hoewel de
ervaring van jaloezie onprettig is en voor jou zelfs pijnlijk zou
kunnen zijn, kun je dan, vanuit dat standpunt bezien, zeggen, "Ik
accepteer deze ervaring in mijn collectie. Ik sta mezelf toe om
deze ervaringen van jaloezie te hebben." Vanaf dat moment kun je
er van leren door ze te doorleven, ze misschien te delen, er over
te praten en ze in het geheel in te passen.
Bijvoorbeeld,
één van je observaties over datgene dat je kunt leren van het ervaren
van jaloezie is dat de ervaring jou bewust maakt van bepaalde angsten die geleid hebben tot deze jaloerse gevoelens. Dit zouden angsten
kunnen zijn die aandacht vragen, die je moet doorleven, waar je
mee moet werken, en ventileren, en helen. Als je op deze manier
dagelijks kijkt naar wat je aan ervaringen verzamelt, zul je zien
dat alle huidige ervaringen heilzaam zijn om toegevoegd te worden
aan je collectie.
Laten we stellen
dat je sommige bugs verzameld hebt en dat je die op
een plank wilt prikken. Je hebt een zeker waardering voor de bugs
en je begrijpt het grootste gedeelte van hun perfecte verschijning.
Je hebt een aantal bugs met kromme benen, maar het perfecte uiterlijk
van de bugs van je collectie is met rechte benen. Dus accepteer
je de bugs met gebogen benen in je collectie, maar je buigt hun
benen recht. Je past de bugs aan.
In het gegeven
voorbeeld verzamelde je de ervaring van jaloezie. Je zegt, "Vandaag
verzamel ik jaloezie." Maar dit is een ervaring met "gebogen
benen". Met andere woorden, je zult van de ervaring leren.
Je zult het accepteren en er van leren. Maar, dan zeg je, "Laat
me de benen van deze bug rechtbuigen." Je zegt, "Nadat ik de jaloezie
ervaren heb, het doorleeft heb, en geleerd heb dat het mijn Wezen
niet kan schaden en dat ik me misschien richt naar de angsten die
er onder liggen, zal ik mijn intelligentie gebruiken om te trachten
wegen te vinden om de gebogen benen van deze bug recht te krijgen.
Hoe kan ik mijn gedachten en gevoelens aanpassen ten opzichte van
de persoon waar ik jaloers op ben, en, hoe kan ik in de toekomst
meer bevredigende ervaringen met deze persoon scheppen?"
Je doet dit
niet omdat je bang bent voor ervaringen van jaloezie, want je hebt
jezelf laten zien dat je dat niet bent, door ze in je collectie
op te nemen. Toch hoef je jezelf niet tevreden te stellen met gedragingen
die niet aan jouw idealen voldoen. Je kunt zulke patronen veranderen.
Je kunt de benen van deze bug rechtbuigen. Je kunt misschien je
houding naar degene, die je jaloezie opwekt, veranderen. Je kunt
geduldiger worden, begripvoller. Je kunt minder angsten naar boven
brengen.
Er zijn veel
gedragspatronen die je iedere dag in je hebt - gedachten, gevoelens,
je perceptie van de wereld - die verschillende reacties stimuleren,
positieve en negatieve. Je hebt interacties met andere mensen, met
voorwerpen, met de natuur, met allerlei aspecten van het leven.
Je herbergt vele patronen in je collectie.
Van tijd tot
tijd wil je misschien opruiming houden in je collectie. Je zou kunnen
zeggen, "Ik heb vele jaren met jaloezie gewerkt en ik ben steeds
minder jaloers. Dus zal ik niet zo veel aandacht meer aan de jaloezie
schenken. In feite zal ik het gewoonweg negeren, natuurlijk tenzij
ik in de toekomst door dat soort gevoelens beroerd word. Maar, het
is niet langer een uitdaging, ik negeer het gebied van de jaloezie.
Ik verwijder het uit de collectie van mijn ervaringen."
Je doet dit
niet omdat je bang bent voor jaloezie, maar omdat het niet langer
belangrijk is. Het is geen belangrijke ervaring. Het komt zelden
voor, het is punt meer, geen uitdaging, dus negeer je het. Je neemt
aan dat je het achter je kunt laten. Als je in de toekomst andere
jaloerse ervaringen hebt, zullen ze weer van belang zijn. Dan zul
je jaloezie terug stoppen in je collectie en over de patronen van
jaloezie na gaan denken, er mee werken, ze aanpassen.
Dit laat je
de dynamiek zien, de aard van je collectie veranderen - waar je
aandacht aan schenkt, wat je herinnert en van dag tot dag bij je
draagt. Sommige ervaringsgebieden zul je op een bepaalde dag meemaken
en meteen los laten. Laten we zeggen dat je een nieuwe vriend tegengekomen
bent en er is een bepaalde irritatie naar die vriend. Dan verhuist
die vriend. De ervaringen met die vriend zullen niet langer voorkomen.
Je besluit dat de ervaring niet zo belangrijk is, dus je negeert
die ervaring. Je zegt niet, "Ik moet een grote campagne opstellen
om met gevoelens van irritatie aan het werk te gaan." Ze waren simpel
een artefact van 'tegen je haren in gestreken worden' door die vriend,
en nu is die vriend weg en bestaat er niet langer een relatie mee.
Geen van je andere vrienden wekken je irritatie op. Je bent een
persoon die gewoonlijk niet snel geïrriteerd is. Dus pik die bug
snel op en verwerp hem net zo snel, daarbij voor jezelf besluitend
wat belangrijk is en wat niet.
Zeg iedere
dag tegen jezelf:
"Ik
ben degene die deze collectie van ervaringen samenstelt.
Ik ben degene die bepaalt wat ik er in op neem en waar
ik veel aandacht aan besteed, wat ik doorleef,
waar ik mee werk en van leer.
En ik beslis wat ik negeer.
Ik zal vaststellen dan sommige gebieden helemaal niet belangrijk
zijn."
Je kunt deze
houding aannemen zolang je jezelf in de gaten houdt, je gewoontes,
en de manier waarop je reageert, zodat je zeker weet dat je niet
uit angst besluit dat het onbelangrijk is. Als je bang bent voor
een bepaald gebied van je gedachten en emoties, dan moet je deze
gedachten en emoties ervaren, ze belangrijk maken en er mee werken.
Als je echter niet gemotiveerd bent door angst en het gewoon geen
belangrijke kwestie voor je is, laat het dan los, negeer het. Je
hebt genoeg bugs in je collectie. Je hoeft er geen onbelangrijke
aan toe te voegen.
Iedere dag,
ben jij de meester van je ervaringen. Jij beslist
waar je waarde aan toe kent, waar je aandacht aan schenkt en waar
je verder over uitweidt. Jij beslist waar je aan werkt en wat je
vermindert en eventueel loslaat. Zolang je weet dat jij de
meester bent, dat jij de uiteindelijke baas bent over wat
van dagelijks belang is in jouw collectie, dan zul je meer en meer
vertrouwen in je collectie krijgen.
Als je verward
wordt door angsten of, als je niet genoeg "kruisbestuiving" krijgt
van andere mensen - als je zelfingenomen wordt of je emotioneel
terugtrekt van anderen - dan kun je verwachten dat je gevoel over
wat belangrijk is en wat niet, een beetje verward wordt, misschien
zelfs verwrongen. Dan kun je verwachten dat je je gedraagt als een
kind in de klas dat zegt, "Laten we een poosje spelen. Laten we
niets leren. Leren is te moeilijk. Spelen bevredigt me meer."
Je moet dus
de "gezondheid" van je persoonlijkheid in het oog te houden,
gewoon de balans. Als je je bevindt in een periode van isolatie
of terugtrekking van relaties, kun je wat verwarring verwachten
in het inschatten welke ervaringen van belang zijn. Of als je gebukt
gaat onder grote, tijdelijke spanning, dan kan die spanning verwrongen
beelden veroorzaken in je perceptie.
Laten we bijvoorbeeld
zeggen dat er een geliefde is gestorven. Dat is een tijdelijke spanning
die op je drukt, niet een vervorming in jezelf, in je gedragingen.
Onder zulke druk zul je erg geduldig moeten zijn met besluiten wat
iedere dag belangrijk is. Je moet er je tijd voor nemen, wetende
dat er sprake is van een tijdelijke onvoorziene druk. Dat je niet
van jezelf moet verwachten dat je helemaal helder bent, of verantwoord,
of verstandig in je keuzes.
Vertrouw dagelijks
op je groeiende wijsheid, zolang er geen sprake is van enige ongewone
dramatische negativiteit, vanuit wat voor richting in je leven dan
ook. Een ieder van jullie is volkomen oprecht in zijn verlangen
naar goedheid en waarheid.
Je zult nooit
zeggen: "Laat me opzettelijk voorwaarts gaan en een dag leven met
verwrongen ervaringen. Laat me negativiteit creëren, en pijn, en
leed, en ik zal er op vertrouwen dat ik wijze keuzes maak als ik
de negativiteit belangrijk acht, en er op voortborduur, en pijn
en leed voortbreng." Niemand
van jullie zal dat bewust en opzettelijk doen.
Je
kunt er op vertrouwen dat je altijd streeft naar goedheid, waarheid,
wijsheid en liefde. Je zult misschien niet altijd dergelijke ervaringen
creëren. Onopzettelijk kan er negativiteit zijn. Maar, vertrouw
er op dat jij wijze keuzes maakt. Omdat je, als je
helder bent en niet verward, altijd naar het goede zult verlangen.
Vertaald en bewerkt door W.M.F.
Leuver
Voor wie
de Engelse taal voldoende beheerst wil ik verwijzen naar de persoonlijke
website van Ron Scolastico:. www.ronscolastico.com
|