De geheime Newton van Geert Kimpen
De Geheime Newton

.... Geert Kimpen
Uitg. 2008 Arbeiderspers

Boekrecensie door W.M.F. Leuver

"Als we eenmaal een wens duidelijk geformuleerd hebben gaat de hele kosmos aan de slag om ons te helpen die wens te realiseren".

Toen we het bericht kregen dat Geert’s nieuwste boek ‘De Geheime Newton’ verkrijgbaar was, voelde ik me in eerste instantie niet echt geroepen hier een recensie-exemplaar van aan te vragen. Tegenwoordig lees ik veel boeken uit de bibliotheek en een recensie-exemplaar impliceert een bepaalde verplichting binnen een bepaalde tijdsbestek, en verplichtingen van dit soort passen momenteel helemaal niet in mijn leven. Ik had wel eens gehoord van Isaac Newton en mijn eerste gedachte bij het horen van deze naam was dan ook ‘natuurwetenschapper’, met de nadruk op ‘wetenschapper’. Meer een boek voor mijn man (liefhebber van atoompjes en partikeltjes) en toen hij aangaf dat het boek hem aanstond, heb ik alsnog een recensie-exemplaar aangevraagd. Met de opmerking “O, een roman”, werd de ‘verplichting’ vervolgens toch mijn kant uitgeschoven. En zoals later bleek, maar goed ook!

Zoals bij de presentatie van het boek al naar voren komt, is het gebaseerd op bepaalde documenten van Newton zelf, die via een omweg bij Geert terecht gekomen zijn. Het moge echter duidelijk zijn, dat deze documenten niet de enige informatiebron is waar Geert uit geput heeft. Eén blik op de (overigens indrukwekkende) literatuurlijst bevestigde dat vermoeden. Zelf was ik, voor het boek van Geert binnen viel, bezig in een langdradig saai boek over Maria Magdalena, waarvan de schrijver tevens op de literatuurlijst voor bleek te komen. Alleen heeft Geert kans gezien de kern van deze informatie op begrijpelijke wijze in nog geen half blad samen te pakken.

Dit nieuwe boek van Geert was voor mij, net als de kabbalist destijds, weer het juiste boek op de juiste tijd. Hoewel dit een op zich staand boek en onderwerp is, dat ogenschijnlijk niets heeft uit te staan met zijn vorige roman ‘De Kabbalist’, zal het de oplettende lezer niet ontgaan dat dit boek juist een logisch gevolg en verdieping daar van blijkt te zijn. Met name de kern van de Kabbala, “Het principe dat elk wezen oneindig veel wil ontvangen van de schepping, om zoveel mogelijk te geven”, komt in dit boek sterk tot uiting. Niet alleen geeft het boek aan hoe de Kabbala een wezenlijke kern in zich draagt, die echte esoterische individuen kennen en uitdragen, maar Geert geeft door het schrijven van dit boek tevens aan dat hij zijn manier heeft gevonden om vorm te geven aan dit principe van de Kabbala. En dat maakt hem (voor mij) als schrijver alleen al de moeite waard.

Het boek zelf is prettig leesbaar en zelfs wanneer je niet open staat voor de diepere boodschap blijft het, vanwege de vlotte schrijfstijl en indrukwekkende inhoud, als roman zeer zeker de moeite waard. Geen moeilijk begrijpbare verhandelingen (waar ik bij het onderwerp van Newton aanvankelijk voor vreesde) maar een intrigerend boek dat me van begin tot het einde boeide en me menig uurtje slaap heeft gekost. Ook op de momenten dat ik niet aan lezen toe kwam was het boek geen moment uit mijn gedachten. Het is doordrenkt van esoterische wijsheden en de figuur Newton krijgt al lezende een gestalte waardoor hij vanaf nu heel anders in mijn herinnering door zal leven dan voorheen. Ik ben zelfs tot de conclusie gekomen dat veel van zijn natuurwetenschappelijke ideeën zo verankerd en vanzelfsprekend zijn, dat we ze dagelijks bezigen zonder ons bewust te zijn dat de oorsprong bij Newton ligt.

Overigens is niet alleen de figuur Newton heel anders naar voren gekomen dan verwacht, maar vond ik de rol die St. Germain in deze roman toebedeeld kreeg minstens zo intrigerend. St. Germain, vaak afgeschilderd als heilige, speelt in dit boek een rol waardoor de lezer geneigd is hem afwisselend als weldoener of duivel te zien. Dit personage benadrukt dat het vormen van een oordeel, zonder een absoluut totaal overzicht, één van de grootste misleidingen is die de mensheid nog steeds in zijn ontwikkeling beperkt. Ook weet Geert een aardig licht te schijnen op de wijze waarop in de tijd van Newton de vrije manier van denken in gevaar gebracht werd door bepaalde dogmatiek. Indrukwekkend is de rol van Kit, het nichtje van newton, die in een bepaalde passage aangeeft dat er in zeventienhonderd beschaving nog steeds niets veranderd is. Deze passage heeft, eeuwen later, even zoveel rechtsgeldigheid en biedt dan ook stof tot nadenken.

In zijn dankwoord schrijft Geert dat hij “de warmste lezers van de hele wereld” heeft: om in de sfeer van Newton te blijven: actie is reactie!!!

Geert, bedankt voor deze bijdrage aan het Universum en ik ben benieuwd wat het onderwerp van je volgende boek zal worden….

Boek bestellen? Klik hier...